Speditører fastholder konkurrencesag mod DFDS

Advokater for det svenske speditørselskab NTEX er i dialog med konkurrencemyndighederne om påstået diskrimination fra DFDS' side. "Vi agter at drive denne proces videre, siger selskabets topchef til ShippingWatch.
Foto: DFDS
Foto: DFDS

Svenske speditører i selskabet NTEX, der i januar i år var initiativtager til rederiet North Sea RoRo's indtræden som konkurrent til DFDS mellem Gøteborg og England, fastholder en klage til konkurrencemyndighederne over DFDS. Det oplyser adm. direktør Thomas Ström, NTEX, til ShippingWatch.

"Vi agter at drive denne proces videre og åbne en konkurrencesag" siger Thomas Ström, og tilføjer, at der er kontakter mellem NTEX' advokater og den svenske konkurrencemyndighed. Den kommende sag, som kan blive et anliggende for EU-Kommissionen, er alene en sag mellem NTEX og DFDS og ikke rederiet North Sea RoRo.

Monopoltilstande

"DFDS har haft monopol på denne her rute i over 30 år, og rederiet er utroligt aggressive for at forsvare deres position. Derfor er vi også vældig forsigtige med at udtale os, men jeg vil gerne oplyse, at vi lige nu overvejer at indbringe sagen for EU-kommissionen, fordi DFDS straffer NTEX for ikke at fragte al vores volumen hos dem," sagde Thomas Ström til ShippingWatch i marts:

"De har forhøjet vores priser, mens andre har fået billigere priser. Tidligere havde vi en række særaftaler med DFDS, men de er alle blevet annuleret. På samme tid fortæller DFDS, at andre speditører har adgang til særlige, gunstige vilkår."

DFDS har afvist anklagerne som ubegrundede.

Älvsborg-terminalen

EU-Kommissionen godkendte i april i år DFDS' køb af den store Älvsborg-terminal i Göteborg, der ifølge DFDS er et uafhængigt og neutralt selskab i forhold til RoRo-ruterne fra Gøteborg til England. EU-kommissionen konstaterede i sin afgørelse, at der ikke er noget konkurrencehæmmende i terminal-købet. DFDS har 65 pct. i et joint venture. Resten ejes af C.Ro Ports i Luxembourg.

Alligevel pegede EU-kommissionen netop på etableringen af North Sea RoRo, som en væsentlig indikator på, at der er alternative terminaler og dermed acceptable konkurrencevilkår for andre rederier, som sejler på ruter mellem Göteborg og England.

Koncentration i Gøteborg

Ifølge Thomas Ström, NTEX, skaber EU-afgørelsen en uhørt ejer-koncentration i havnen i Göteborg, eftersom A.P. Møller - Mærsk i oktober sidste år overtog Skandia Container Terminal, som er den største containerterminal i Göteborg. A.P. Møller - Mærsk ejer 30 procent af aktierne i DFDS, og dermed er der delvist tale om den samme ejer.

NTEX er et mellemstort europæisk transport- og speditionsselskab med hovedvægten af transporter i Storbritannien, Baltikum, Norge og det europæiske kontinent.

Konkurrent overvejer EU-sag mod DFDS i Nordsøen

Ny konkurrent sikrede EU-accept af DFDS-terminal  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også