ShippingWatch

Kaptajner om vejrfusk: Selvfølgelig er vi reders mænd

Der er ikke noget odiøst i, at en kaptajn vil prioritere rederiets interesser, når han rapporterer vind og vejr tilbage til DMI's Maritime Service. Men moderne teknologi har stort set udryddet problemet, lyder det fra Søfartens Ledere.

Teknologien til at holde øje med et skibs performance er så veludviklet, at Søfartens Ledere ikke mener, at der bliver snydt med rapporteringerne længere i noget nævneværdigt omfang. Men hvis en kaptajn skal videregive vejr- og vindforhold, er det ikke mærkeligt, at han vil have sit rederis interesser i baghovedet.

"Der kan jo ikke være nogen tvivl om, at kaptajnen er reders mand. Og er han i tvivl om, hvorvidt det blæser styrke to eller styrke tre, så varetager han jo sit selskabs interesser ved at sige, at det blæser styrke tre. Men jeg synes, det må være meget forventeligt, at skibsføreren lader tvivlen komme hans rederi til gunst," siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, til ShippingWatch.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs