DMI: Satellitter afslører kaptajners vejrfusk

DMI har med bedre teknologi kunnet konstatere, at kaptajner afgiver partiske og usande vejrobservationer for at dække over, at deres skib ikke præsterer som aftalt med befragteren.
Foto: Christian Florian / DMI
Foto: Christian Florian / DMI

DMI's Maritime Service har gennem de seneste 10-15 år på grund af satellit-teknologi kunne se, at kaptajner sender fejlagtige vejrobservationer tilbage til Maritime Service for at skjule problemer i skibets drift for befragteren.

"Vi har uden problemer kunne konstatere, at hvis der er to parter involveret - en befragter og reder - er kaptajnen som regel reders mand. Det kan man nogle gange se i hans observationer," siger Carsten Kofoed, sektionsleder i Maritime Service, til ShippingWatch.

Økonomisk overfart

Når Maritime Service laver en rutevejledning for en sejlads, er det både for at undgå, at skibe sejler ind i uvejr, men det er lige så meget for at sikre den mest økonomiske overfart. For en befragter, der har lejet et skib, vil en unødig lang overfart jo betyde en dyrere leje. Hvis rutevejledningen følges til punkt og prikke vil sejltid og olieforbrug minimeres.

Hvis der er store differencer mellem det tidspunkt, skibet burde være nået frem ifølge en performance analyse af overfarten, og det tidspunkt skibet rent faktisk når frem, kan befragteren blive utilfreds med, at skulle betale for længere leje af skibet, end han havde ventet. I de tilfælde kan det hjælpe rederiet med at undgå krav om tilbagebetaling af hyre, at der har været høj sø eller strid modvind undervejs. Også selvom den forklaring ikke er sand.

Groteske rejser

"Det kan være på nogle helt groteske rejser, vi har set det her. Eksempelvis fra Sydafrika til Den Mexicanske Golf, hvor man ved, at der er passatvinde, og der derfor er medvind hele vejen. Der kan enkelte skibe melde om modvind hele vejen, hvor vi bare må konstatere, at det ikke er fysisk muligt. Men det er simpelthen fordi, at de prøver at skjule en dårlig performance på skibet, ved at smide sådan en melding af sted," siger Carsten Kofoed.

Grunden til at Maritime Service har kunnet lægge mærke til de fantasifulde observationer er, at selskabet bruger observationer fra satellitter til at overvåge vejret. Eksempelvis kan man ved at kigge på krusninger på havoverfladen se, hvor meget det blæser - og det har ikke altid stemt overens med kaptajnernes syn på vejret.

Problem er betydelig mindre i dag

Carsten Kofoed vurderer, at problemet er væsentligt mindre blandt deres kunder i dag end tidligere, fordi satellit-observationerne har gjort det sværere at snyde. Men det afholder ikke altid kaptajner fra at forsøge.

"Der er selvfølgelig detaljer, hvor der er usikkerhed, men vi får luget fejlmeldingerne fra. Langt de fleste kaptajner melder en objektiv vurdering at vejrsituationen, men for overfarter hvor to parter er involveret, er der generelt en tendens til lidt mere modvind," siger Carsten Kofoed.

Satellites reveal captains' cheating on weather reporting 

DMI: Rederierne tøver med arktiske sejlruter 

Thorco: Vi har end ikke overvejet at spare på rutevejledninger

DMI: Shipping sparer på rutevejledninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også