ShippingWatch

DMI: Shipping sparer på rutevejledninger

DMI's Maritime Service mærkede en markant nedgang i efterspørgslen på rutevejledninger under krisen, og i dag ser selskabet større sparsommelighed i branchen. Det siger Carsten Kofoed, sektionsleder af Maritim Service, i et interview til ShippingWatch.

Foto: APM Terminals

De seneste års krise i shipping har kunnet ses på mange måder. En af dem er fra DMI's Maritime Service perspektiv, hvor man oplevede et klart fald i antallet kunder, der ville have lavet rutevejledninger. Det siger sektionsleder af Maritime Service, Carsten Kofoed, til ShippingWatch. Han har også i de sidste par år kunne se et stærkere fokus på beskæring af omkostninger.

"De sidste to-tre år har vi kunne se, at nogle kunder har tænkt, at de er blevet nødt til at skære ind til benet et eller andet sted. Der har måske været en tendens til at kigge på, hvor det første sted de kunne spare var, og der er rutevejledning faldet dem i øjnene," siger Carsten Kofoed.

Maritime Service har i mere end 40 år lavet rutevejledninger for sejladser, der viser hvilken rute og hastighed, der passer bedst til vejret. Det har været en service, der har sparet brændstof, men som samtidig sikrer, at befragteren får den kortest mulige sejltid.

"Hvis man skal optimere en rejse, er det første, man vil gøre at overveje sin fart. Nummer to er at få rutevejledning. Med den bedst mulige fart og en optimal rute kan der være betydelige besparelser. Når man skal spare et sted, og man ser en post, så er det den, der ryger. Også fordi man med rutevejledningen ikke direkte ser, hvad de har sparet, og i modsat fald ser man ikke, hvad det har kostet. Så der er nogle, der har besluttet ikke at bruge penge på det, men der er også nogle, der har opdaget, at det var en dårlig idé og så er startet op igen," siger Carsten Kofoed.

Det sidste udfald er Carsten Kofoed selvsagt mest tilfreds med, og han mener også, at det er den mest økonomiske løsning for kunden.

"Jeg plejer at sige, at en rutevejledning cirka koster, hvad der svarer til 1-2 tons fuel, og det vil jeg mene, vi som minimum kan spare kunden i gennemsnit per rejse," siger Carsten Kofoed.

Men sparelysten hos kunderne har kunnet mærkes hos Maritime Service, hvor indtjeningen på rutevejledning i dag er lavere end før krisen. Til gengæld har Maritime Service vækstet i andre områder, hvilket betyder, at forretningen generelt klarer sig bedre.

Branchen er mere nøjeregnende

Opmærksomheden på at spare penge kan Carsten Kofoed også se, når Maritime Service laver performanceanalyser på overfarter. Der analyserer hans hold,om en overfart har taget for lang tid, og om der har været et overforbrug af olie.

"Dengang kunne man sige, at vi lavede en rapport, der viste, at et skib havde sejlet otte timer for meget, og så var afskiberen nok mere tilbøjelig til at sige pyt med det. Men så kom krisen, og så går man altså ned og kigger på, at når dagsraten på det her skib er tusindvis af dollars, hvad svarer det så til, når man har otte timers ekstra sejlads? Man er blevet mere påpasselig med de små detaljer," siger Carsten Kofoed.

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs