En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
21.05.2012kl. 09.13

Bunkerchok truer shipping

Det internationale energiagentur advarer om konsekvenserne af Iran-sanktionerne og politisk usikkerhed i andre olielande. Credit Suisse taler ifølge Lloyd's List om et regulært chok i markedet.
Foto: Casper Dalhoff
af OLE ANDERSEN

Det internationale energiagentur (IEA) advarer om, at verden i løbet af i år kan stå over for kolossale udfordringer i forhold til udbuddet af olie på grund af de nært forstående sanktioner mod Iran og den store politiske usikkerhed, der hersker i lande som Yemen, Sudan og Syrien. Credit Suisse advarer om, at markedet er sårbar over et udbudschok.

Energiagenturet forudser et tab på en million tønder iransk olie om dagen, når sanktionerne får fuld effekt fra 1. juli.

"Vi mener, at der hersker er store spørgsmål om udbuddet," siger chefen for IEAs afdeling for olie og markeder David Fyfe  ifølge Lloyd's List.. Usikkerhed om udbuddet kan få bunkerpriserne til at stige til de nye højder.

David Fyfe understreger over for Lloyd's List, at det er vanskeligt at forudsige præcist, hvor meget der går tabt af iransk olie og henviser til internationale spekulationer om, at iranske tanksskibe  slukker for deres AIS-system, så det er umuligt at se, hvor skibene befinder sig, så eksporten i et vist omfang kan fortsætter i ly af sanktionerne.

Under alle omstændigheder bliver tabet af iransk olie markant fra 1. juli, når udbuddet falder og olieprisen vil stige og som vil føre til stigende bunkerpriser for shippingindustrien.

Situationen i Iran er ikke den eneste bekymring. Lande som Yement, Syrien og Sudan er ikke medlem af Opec, og de tre lande har alle af forskellige årsager nedsat deres produktion.

"Det er vores vurdering, at disse tre lande ikke kommer tilbage i 2012," siger David Fyfe til Lloyd's List.

Analytikere: Olieprisen ikke op igen foreløbigt 

Lloyd's Register trækker sig fra Iran 

 

 

 

 

 

 

   

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Oil

    Analytikere: Olieprisen ikke op igen foreløbigt

    For abonnenter

  • Foto: Maersk Oil

    Lloyd's Register trækker sig fra Iran

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge