En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
14.05.2012kl. 13.14

Analytiker: Norden har skærmet sig af

Et interessant spørgsmål i D/S Nordens kvartalsregnskab tirsdag er ifølge Carnegie, om rederiet har valgt at øge antallet af skibsdage for 2013 og 2014 på et tidspunkt, hvor det satser på at indgå flere længerevarende lastekontrakter med vigtige kunder.
AF RITZAU FINANS

Der ventes ikke større overraskelser, når D/S Norden tirsdag fremlægger regnskab for første kvartal. For selvom fragtraterne på tørlastmarkedet har været helt nede at bunde i historisk lave niveauer for siden at rette sig noget i særligt de mindre- og mellemstore skibsstørrelse, har det danske tørlast- og tankrederi i tørlast skærmet sig mod de volatile markeder med en høj afdækning.

"Det er min forventning, at det har været et relativt stille kvartal set i lyset af, at selskabet har fortalt, hvor stor afdækning det havde i februar i tørlast. Så på selve tallene er det nok svært at forestille sig, at der kommer de store overraskelser, siger senioranalytiker i Carnegie Stig Frederiksen til Ritzau Finans.

Ultimo regnskabsåret 2011 havde D/S Norden sikret beskæftigelse til 78 pct. af den kendte kapacitet for 2012 i tørlast, og i midten af februar var 86 pct. af de resterende skibsdage omfattet af kontrakter.

Nordens holdning til markedet

Foruden en høj afdækning gik D/S Norden også ind i det nye regnskabsår med relativt få antal skibsdage i tørlast for de kommende år. Et interessant spørgsmål er, ifølge Stig Frederiksen, om rederiet har valgt at øge antallet af skibsdage for 2013 og 2014, da det kan sige noget om rederiets holdning til markedet på et tidspunkt, hvor det satser på at indgå flere længerevarende lastekontrakter med vigtige kunder.

"Jeg har en forventning om, at de skal bruge flere skibsdage for 2013 og 2014, end de har i dag, og spørgsmålet er, hvornår de går ind i markedet. Det siger jo også noget om deres forventninger. Hvis de forventer, at markedet vil fortsætte ned, er der ingen grund til at gøre det nu," siger han og tilføjer:

"Hvis de har øget væsentligt, og her tænker jeg ikke så meget på 2012, men 2013-14 og fremadrettet, kan det også være et udtryk for, at de tror, at markedet (i tørlast, red) er ved at bunde ud.

Stor kontantbeholdning

Ellers er der som altid fokus på ledelsens syn på tørlastmarkedets generelle udvikling, men også dets syn på skibsværdierne og pressede aktiver i branchen.D/S Norden har en ganske stor kontantbeholdning til investeringer, men spørger man Carnegie, skal der ikke ventes større udmeldinger på det punkt nu.

Kommer der en indtjeningsmæssig overraskelse, vil den ifølge analytikeren snarere falde inden for produkttank, hvor konkurrenten Torm i sidste uge meldte om en relativt pæn stigning i MR-raterne.

"I produkttank rapporterede Torm lidt overraskende om spotrater på omkring 14.500 dollar om dagen i første kvartal for MR. Det er stadig små tal, men Norden har ligget relativt åben i sin MR-forretning i forventning om, at risikoen for faldende rater er begrænset, og at raterne vil stige herfra, forklarer Stig Frederiksen med henvisning til en samlet afdækning medio februar i tankdivisionen på 25 pct. Ved udgangen af 2011 var afdækningen i tankdivisionen 22 pct., og isoleret for D/S Nordens MR-skibe var afdækningen blot på 13 pct.

D/S Nordens forventninger til hele året lyder på et overskud af den primære drift før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 110-150 mio. dollar og et resultat før finansielle poster (EBIT) på 10-50 mio. dollar. Og det vil de formentlig fortsat være i tirsdagens kvartalsregnskab, mener Stig Frederiksen. Dels har D/S Norden som tidligere omtalt dækket en meget stor del af kapaciteten af i tørlast, som er klart den største division hos rederiet, dels er det ifølge analytikeren stadig for tidligt på året til en justering af forventningerne.

Beskedent overskud

I forhold til de senere år er der i år udsigt til et relativt beskedent overskud i D/S Norden. Det skyldes ikke mindst de vanskelige markedsvilkår med en meget høj tilgang af nye skibe i tørlastmarkedet, som overgår en ellers ganske fornuftig efterspørgselsvækst, men også højere afskrivninger end i tidligere år. I årsregnskabet forudså rederiet, at afskrivningerne ville lande på 100-105 mio. dollar, hvis ordrebogen blev leveret som planlagt, og rederiet ikke sælger nogen skibe i løbet af regnskabsåret.

Samme forhold ventes at sætte sit præg på årets første kvartal, hvor konsensus blandt 11 analytikere, som SME Direkt har indsamlet estimater fra, er et resultat før finansielle poster (EBIT) på 9 mio. dollar.

RITZAU FINANS

Peter Norborg fratræder koncernledelsen i Norden 

Øget tab hos Norden-konkurrent 

 

Relaterede artikler:

  • Peter Norborg fratræder koncernledelsen i Norden

    For abonnenter

  • Øget tab hos Norden-konkurrent

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge