ShippingWatch

Analytiker: Norden har skærmet sig af

Et interessant spørgsmål i D/S Nordens kvartalsregnskab tirsdag er ifølge Carnegie, om rederiet har valgt at øge antallet af skibsdage for 2013 og 2014  på et tidspunkt, hvor det satser på at indgå flere længerevarende lastekontrakter med vigtige kunder.

Der ventes ikke større overraskelser, når D/S Norden tirsdag fremlægger regnskab for første kvartal. For selvom fragtraterne på tørlastmarkedet har været helt nede at bunde i historisk lave niveauer for siden at rette sig noget i særligt de mindre- og mellemstore skibsstørrelse, har det danske tørlast- og tankrederi i tørlast skærmet sig mod de volatile markeder med en høj afdækning.

"Det er min forventning, at det har været et relativt stille kvartal set i lyset af, at selskabet har fortalt, hvor stor afdækning det havde i februar i tørlast. Så på selve tallene er det nok svært at forestille sig, at der kommer de store overraskelser, siger senioranalytiker i Carnegie Stig Frederiksen til Ritzau Finans.

Ultimo regnskabsåret 2011 havde D/S Norden sikret beskæftigelse til 78 pct. af den kendte kapacitet for 2012 i tørlast, og i midten af februar var 86 pct. af de resterende skibsdage omfattet af kontrakter.

Nordens holdning til markedet

Foruden en høj afdækning gik D/S Norden også ind i det nye regnskabsår med relativt få antal skibsdage i tørlast for de kommende år. Et interessant spørgsmål er, ifølge Stig Frederiksen, om rederiet har valgt at øge antallet af skibsdage for 2013 og 2014, da det kan sige noget om rederiets holdning til markedet på et tidspunkt, hvor det satser på at indgå flere længerevarende lastekontrakter med vigtige kunder.

"Jeg har en forventning om, at de skal bruge flere skibsdage for 2013 og 2014, end de har i dag, og spørgsmålet er, hvornår de går ind i markedet. Det siger jo også noget om deres forventninger. Hvis de forventer, at markedet vil fortsætte ned, er der ingen grund til at gøre det nu," siger han og tilføjer:

"Hvis de har øget væsentligt, og her tænker jeg ikke så meget på 2012, men 2013-14 og fremadrettet, kan det også være et udtryk for, at de tror, at markedet (i tørlast, red) er ved at bunde ud.

Stor kontantbeholdning

Ellers er der som altid fokus på ledelsens syn på tørlastmarkedets generelle udvikling, men også dets syn på skibsværdierne og pressede aktiver i branchen.D/S Norden har en ganske stor kontantbeholdning til investeringer, men spørger man Carnegie, skal der ikke ventes større udmeldinger på det punkt nu.

Kommer der en indtjeningsmæssig overraskelse, vil den ifølge analytikeren snarere falde inden for produkttank, hvor konkurrenten Torm i sidste uge meldte om en relativt pæn stigning i MR-raterne.

"I produkttank rapporterede Torm lidt overraskende om spotrater på omkring 14.500 dollar om dagen i første kvartal for MR. Det er stadig små tal, men Norden har ligget relativt åben i sin MR-forretning i forventning om, at risikoen for faldende rater er begrænset, og at raterne vil stige herfra, forklarer Stig Frederiksen med henvisning til en samlet afdækning medio februar i tankdivisionen på 25 pct. Ved udgangen af 2011 var afdækningen i tankdivisionen 22 pct., og isoleret for D/S Nordens MR-skibe var afdækningen blot på 13 pct.

D/S Nordens forventninger til hele året lyder på et overskud af den primære drift før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 110-150 mio. dollar og et resultat før finansielle poster (EBIT) på 10-50 mio. dollar. Og det vil de formentlig fortsat være i tirsdagens kvartalsregnskab, mener Stig Frederiksen. Dels har D/S Norden som tidligere omtalt dækket en meget stor del af kapaciteten af i tørlast, som er klart den største division hos rederiet, dels er det ifølge analytikeren stadig for tidligt på året til en justering af forventningerne.

Beskedent overskud

I forhold til de senere år er der i år udsigt til et relativt beskedent overskud i D/S Norden. Det skyldes ikke mindst de vanskelige markedsvilkår med en meget høj tilgang af nye skibe i tørlastmarkedet, som overgår en ellers ganske fornuftig efterspørgselsvækst, men også højere afskrivninger end i tidligere år. I årsregnskabet forudså rederiet, at afskrivningerne ville lande på 100-105 mio. dollar, hvis ordrebogen blev leveret som planlagt, og rederiet ikke sælger nogen skibe i løbet af regnskabsåret.

Samme forhold ventes at sætte sit præg på årets første kvartal, hvor konsensus blandt 11 analytikere, som SME Direkt har indsamlet estimater fra, er et resultat før finansielle poster (EBIT) på 9 mio. dollar.

RITZAU FINANS

Peter Norborg fratræder koncernledelsen i Norden 

Øget tab hos Norden-konkurrent 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs