Nordic Tankers: Vi har været aggressive fra dag ét

Der er blevet gået til stålet fra dag ét, siden det nye Nordic Tankers er gået i luften. Det siger CEO Tommy Thomsen i et interview til ShippingWatch.

"Konkurrenterne og kunderne skulle gerne allerede kunne mærke, at de har med en større og stærkere enhed at gøre, der målrettet og aggressivt forfølger den videre udvikling af Nordic Tankers," siger Tommy Thomsen, adm. direktør i Nordic Tankers, i et interview til ShippingWatch.

Siden 30. april har rederiet bestået af det tidligere Nordic Tankers' kemikalieaktiviteter samt Herning Shippings flåde, efter begge rederier er opkøbt og sammenlagt af investeringsselskabet Triton.

"Ved sammenlægningen opnår vi en enhed, der disponerer over 126 kemikalietankskibe i segmentet 20.000 ton DWT og ned. Det må man sige er en betydelig størrelse, og det gør, at vi kan sammensætte et produkt, der er bedre end det, vi kunne tilbyde kunderne hver især," siger Tommy Thomsen.

Nogle af de rederier, der vil komme til at mærke det målrettede og aggressive Nordic Tankers er de norske konkurrenter Stolt-Nielsen og Odfjell. Det er dem, som Nordic Tankers typisk har sammenlignet sig selv med før sammenlægningen, selvom Nordic Tankers konkurrerer med mange andre rederier i de forskellige drifts-regioner. Men fusionen med Herning Shipping tilfører 36 kemikalietankskibe til den disponible flåde. Således er rederiet gået fra at have færre skibe end begge konkurrenterne til kun at have fjorten færre skibe end den største operatør af kemikalietankskibe (Stolt-Nielsen).

ShippingWatch har anmodet om kommentarer fra både Stolt Tankers og Odfjell, men ingen af rederierne ønsker at sige noget. Analytiker i Platou Markets, Frode Mørkedal, vil dog gerne knytte kommentarer til det nye samarbejde.

Platou: Størrelse har flere betydninger

Frode Mørkedal peger på, at en ny stor spiller i kemikalietank kan betyde flere ting for markedet. Stolt-Nielsen har ifølge ham tidligere sagt, at finansielt svage spillere som Eitzen Chemical og andre har underbudt konkurrenterne i spotmarkedet for at få laster til egne skibe. Det har trukket spotraterne kunstigt ned.

"Ergo, færre spillere i markedet kan ses som en god ting, fordi det er nemmere at opretholde disciplin, når markedet ikke er så fragmenteret," skriver Frode Mørkedal om spotmarkedet.

Men færre spillere med større muskler kan også have andre betydninger for markedet. Derfor er spørgsmålet, om Nordic Tankers' agressivitet vil komme til udtryk i et rederi, der vil være styrende i markedet for kemikalietanksejlads.

I 2009 frygtede kemikalietraderne at Berlian Laju Tankers ville opkøbe Eitzen Chemical og diktere markedet for kemikalietanksejlads. Opkøbet, der aldrig blev en realitet, ville have udvidet Berlian Laju Tankers' flåde til 157 skibe - 41 flere end Nordic Tankers' nuværende.

Størrelse er vigtigt for længere kontrakter

I det vigtige marked for længere kontrakter (contracts of affreightment) er det en klar fordel at have størrelsen på sin side, vurderer han.

"I kontrakt-markedet (contracts of affreightment) har man i sandhed behov for at være stor for at kunne konkurrere med Odfjell og Stolt-Nielsen. Om dette nye samarbejde har størrelsen til at konkurrere, ved jeg ikke, men kemikalietankmarkedet for contracts of affreightment bliver bygget over mange år (meget langsigtede forhold) og det er ikke let at entrere," skriver Frode Mørkedal.

Det kommer ikke som nogen overraskelse for Nordic Tankers, at de lange kontrakter er en vigtig del af kemikalietanksejlads.

"Det særlige ved kemikalietankskibssegmentet er, at det er meget kontraktbaseret. Derfor er vi mere afhængige af en vifte af afskibningskontrakter end man ser i segmenter som produkttank og crude tank," siger Tommy Thomsen.

Nordic Tankers parat til at vokse

Det er ikke konkretiseret fra Triton, om Nordic Tankers skal have flere skibe, købe mere op eller andet. Ifølge Tommy Thomsen fokuserer Triton på, at kombinationen af Herning Shipping og Nordic Tankers skaber den bedst mulige forretning.

"Men det er da klart, at som en del af den strategi der ligger, vil vi søge andre vækstmuligheder. Men lige her og nu, drejer det sig om at gøre en endnu bedre forretning ud af Herning Shipping og Nordic Tankers," siger Tommy Thomsen.

Men der vil være plads til et tredje rederi?

"Måske."

Tritons opkøb af Nordic Tankers blev endelig godkendt den 30. april, og Nordic Tankers og Herning Shipping opererer derfor nu under brandet Nordic Tankers.

Ingen job-garanti i nyt Nordic Tankers  

Tommy Thomsen indtræder i Rederiforeningens bestyrelse

Triton - den nye finansielle spiller i dansk shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også