ShippingWatch

CO-Søfart: Retssag kan blive meget skadelig for DIS

CO-Søfart er enig i, at de DIS-ansatte på skibene skal have en kompensation for de ændrede skatteregler. Men den retssag, som nu bliver indledt, kan blive meget skadelig for DIS, mener organisationen.

Foto: Rederiforeningen

På den ene side er CO-Søfart enig i, at de ansatte under DIS-ordningen skal kompenseres for de ændrede skatteregler, således som det er krævet af Søfartens Ledere.

På den anden siden mener CO-Søfart, at en retssag om DIS kan vise sig at være direkte skadelig for Danmarks Internaitonale Skibsregister ifølge formanden for CO-Søfart og Dansk Metals Maritime Afdeling, Ole Philipsen.

"Det er grundlæggende organisationens opfattelse, at en retssag er meget skadelig for DIS, siger Ole Philipsen i en kommentar og fortsætter:

"Den megen store fokus, som en retssag naturligvis vil medføre, (kan) få EU til atter at kigge DIS efter, og selv om der ikke er noget at finde, vil det igen give medvind til kritikerne af sådanne ordninger. Konsekvensen af en retslig afgørelse, synes i CO–Søfarts øjne at være en lose – lose situation."

To udfald

CO-Søfart kan se to mulige udfald:

"Hvis Søfartens Ledere får ret, så vil der skulle udbetales yderligere hyre til de højest lønnede danske søfarende, og dermed vil f.eks. færøske navigatører bosat på Færøerne, som, indtil overenskomsternes bortfald har sejlet på danske overenskomster, være billigere end tilsvarende danske.
Det vil med andre ord føre til en betydelig svækkelse af danskansatte danske søfarendes konkurrencedygtighed, og det midt i en meget svær økonomisk tid. Hvis rederierne får ret i, at der ikke automatisk skal ske nogen som helst regulering af de danske søfarendes nettoløn ved skatteomlæggelser, har rederierne jo samtidigt fået rettens ord for, at de end ikke behøver at forhandle," påpeger Ole Philipsen.

Søfartens Ledere oplyste i går, at de havde afsendt stævninger til DFDS og Royalk Arctic Line som medlemmer af Danmarks Rederiforening.

Dermed er det første officielle skridt mod en egentlig retssag om regulering af nettolønninger i DIS taget.

Tvisten handler om, hvorvidt personer ansat på skibe i DIS skal have reguleret deres nettoløn, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Således mener Søfartens Ledere, at de danske skibsofficerer i DIS har mistet kompensation for de skattelettelser, andre danske lønmodtagere fik i 2010 i forbindelse med skattereformen Forårspakke 2.0.

Søfartens Ledere stævner DFDS og Royal Arctic Line

Søfartens Ledere mener de har en "vindersag"

Rederiforening: DIS-retssag har lange udsigter


 

 

Mere fra ShippingWatch

Maersk: Situationen stabiliserer sig i Shanghai

Situationen i Shanghai er ved at stabilisere sig, og generelt fungerer havnene i Kina godt, lyder det fra Maersk. Til gengæld melder rederiet om et fortsat stort pres på europæiske havne.

CBS lancerer bestyrelses-uddannelse for shipping

Med støtte fra en række profilerede shipping-navne er halvdelen af pladserne på det første modul af CBS’ nye Blue Board Leadership Programme allerede besat. Andreas Sohmen-Pao er blandt underviserne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs