En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.05.2012kl. 07.06

CO-Søfart: Retssag kan blive meget skadelig for DIS

CO-Søfart er enig i, at de DIS-ansatte på skibene skal have en kompensation for de ændrede skatteregler. Men den retssag, som nu bliver indledt, kan blive meget skadelig for DIS, mener organisationen.
Foto: Rederiforeningen
af TOMAS KRISTIANSEN

På den ene side er CO-Søfart enig i, at de ansatte under DIS-ordningen skal kompenseres for de ændrede skatteregler, således som det er krævet af Søfartens Ledere.

På den anden siden mener CO-Søfart, at en retssag om DIS kan vise sig at være direkte skadelig for Danmarks Internaitonale Skibsregister ifølge formanden for CO-Søfart og Dansk Metals Maritime Afdeling, Ole Philipsen.

"Det er grundlæggende organisationens opfattelse, at en retssag er meget skadelig for DIS, siger Ole Philipsen i en kommentar og fortsætter:

"Den megen store fokus, som en retssag naturligvis vil medføre, (kan) få EU til atter at kigge DIS efter, og selv om der ikke er noget at finde, vil det igen give medvind til kritikerne af sådanne ordninger. Konsekvensen af en retslig afgørelse, synes i CO–Søfarts øjne at være en lose – lose situation."

To udfald

CO-Søfart kan se to mulige udfald:

"Hvis Søfartens Ledere får ret, så vil der skulle udbetales yderligere hyre til de højest lønnede danske søfarende, og dermed vil f.eks. færøske navigatører bosat på Færøerne, som, indtil overenskomsternes bortfald har sejlet på danske overenskomster, være billigere end tilsvarende danske.
Det vil med andre ord føre til en betydelig svækkelse af danskansatte danske søfarendes konkurrencedygtighed, og det midt i en meget svær økonomisk tid. Hvis rederierne får ret i, at der ikke automatisk skal ske nogen som helst regulering af de danske søfarendes nettoløn ved skatteomlæggelser, har rederierne jo samtidigt fået rettens ord for, at de end ikke behøver at forhandle," påpeger Ole Philipsen.

Søfartens Ledere oplyste i går, at de havde afsendt stævninger til DFDS og Royalk Arctic Line som medlemmer af Danmarks Rederiforening.

Dermed er det første officielle skridt mod en egentlig retssag om regulering af nettolønninger i DIS taget.

Tvisten handler om, hvorvidt personer ansat på skibe i DIS skal have reguleret deres nettoløn, når der sker ændringer af personskatten i Danmark. Således mener Søfartens Ledere, at de danske skibsofficerer i DIS har mistet kompensation for de skattelettelser, andre danske lønmodtagere fik i 2010 i forbindelse med skattereformen Forårspakke 2.0.

Søfartens Ledere stævner DFDS og Royal Arctic Line

Søfartens Ledere mener de har en "vindersag"

Rederiforening: DIS-retssag har lange udsigter


 

 

Relaterede artikler:

  • Søfartens Ledere mener de har en "vindersag"

    For abonnenter

  • Foto: Rederiforeningen

    Søfartens Ledere stævner DFDS og Royal Arctic Line

  • Foto: Rederiforeningen

    Rederiforening: DIS-retssag har lange udsigter

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Topcheferne hos Maersk og MSC, Vincent Clerc og Søren Toft, erkender, at meget har ændret sig for de to rederier. Derfor afslutter de samarbejdet i 2M-alliancen. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

MSC og Maersks skilsmisse kan få alliancer til at falde som dominobrikker

En ny virkelighed på fragtmarkedet og et behov for mere frihed kan ligge bag opsigelsen af samarbejdet mellem MSC og Maersk. Flere opbrud er på vej, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge