En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
07.05.2012kl. 05.10

Officerer: Færre filippinske søfolk hvis krav strammes

Søfartens Ledere, der organiserer 3.200 danske skibsofficerer, støtter EUs kritik af kvaliteten af mange filippinske søfarende, som samlet anslåes at udgøre omkring 25 pct. af alle ansatte ombord i den globale handelsflåde.
Foto: Søfartens Ledere
af OLE ANDERSEN

Det er hårdt tiltrængt, at den filippinske præsident Benigno Aquine nu griber ind for at højne kvaliteten af søfarende fra landet, efter at EU-Kommissionen har truet med ikke at anerkende maritime uddannelser i Filippinerne. Det mener Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, der organisererer 3.200 danske skibsofficerer.

"Vi kan sagtens forstå, at der fra EU's side er fokus på kvaliteten af filippinske søfarende. Der findes mange dygtige filippinske søfarende, men det er et kæmpe problem, at der er for langt fra top til flop. Kvaliteten er simpelthen for svingende i forhold til de indberetninger, vi får fra vores medlemmer. Vi er godt klar over, at filippinerne og den billige arbejdskraft er kommet for at blive. Hvis EU forbød certificering af de filippinske søfarende vil hele den europæiske handelsflåde få et alvorligt problem, for hvem skal fylde hullet. Danske og europæiske søfolk er jo nedlagt i det volumen, vi har set tidligere, men det er meget vigtigt, at EU presser på i den her dagsorden og sætter filippinerne stolen for døren. Der er klart noget, der skal ryddes op i derude," siger Fritz Ganzhorn til ShippingWatch. 

Færre søfarende

Fritz Ganzhorn vurderer, at der vil komme færre flippinske officerer ud i skibene fremover, hvis der bliver strammet op i forhold til krav og kvaliteten af de søfarende derude:

"På Filippinerne uddannes mange officerer og på forskellige skoler. Efter at man har taget uddannelsen, skal man bestå en prøve for at få sit STCW certifikat, selv om man har bestået på den pågældende navigationsskole. Der er mange, der dumper, og selv om de teoretisk set har en styrmandsuddannelse fra et eller andet privat college på Filippinerne, skal de ud at sejle som matroser, fordi de ikke har kunnet indløse officerspapirer," siger hans.

 

I de gode år var der ifølge Fritz Ganzhorn stor efterspørgsel efter danske officerer, der med deres kompetencer gjorde en forskel på bundlinjen. Men efter at finanskrisen satte ind, rebede rederierne sejlene, skar i omkostningerne og øgede brugen og efterspørgslen af filippinske søfarende og særligt nye officerer.

Nede at skrabe bunden

"I forhold til de indberetninger, vi får, kan vi konstatere, at nogle nye filippinske styrmænd og maskinmestre mønstrer om fra matros eller motormand til officer fra én udmønstring til en anden. De har været hjemme og få de certifikater, de ikke kunne opnå, da de blev uddannet. I nogle tilfælde hører vi, at  certifikaterne kommer efter, de pågældende er mønstret. Finanskrisen har gjort, at man har været nede at skrabe bunden," siger Fritz Ganzhorn:

"Det klæber lidt til diskussionen om filippinske søfarende, om der er falske certifikater. Det klæber selvfølgelig uberettiget til nogle og formentlig berettiget for andre. Vi skal ikke rose os selv unødvendigt, men kompetenceniveauet er langt mere jævnt hos de danske officerer. For mange filippinere falder igennem, og så er det klart, at man fra EU's side må sige, at det simpelthen ikke er godt nok, fordi vi netop har en international STCW-standard med f.eks. gensidig anerkendelse af certifikater mellem landene i IMO.

Filippinske søfarende

Filippinernes præsident udstedte 30. april en officiel ordre, der sikrer præsidenten kontrol med alle maritime uddannelsesaktiviteter i de mange forskellige skoler i landet. Administrationen skal placeres hos en enkelt myndighed under navnet Marina. Det sker i erkendelse af de dramatiske konsekvenser, det vil få for landets økonomi, hvis EU ophører med at godkende certifikater til landets søfolk. Op imod 100.000 filippinske søfolk anslåes at være beskæftiget på skibe alene under EU-medlemslandes flag.

Filippinerne er det land i verden, der leverer flest søfolk til den globale handelsflåde, måske helt op til 25 procent af samtlige søfolk i verdensflåden. Et af problemerne med søfartsadministrationen på Fillippinerne har været, at der findes mange konkurrerende agenturer, der formidler beskæftigelse.

Hvis Filippinerne fortsat vil være labour supplying country, skal de se at få styr på standard og kvalitet. Trenden går i retning af, at nettet bliver mere og mere fintmasket. Det er internationalt politisk vedtaget, at man i den maritime verden skal have styr på kompetencerne. Også fordi skibene jo er til fare for miljøet, hvis de går på grund. Der er rigtig mange gode grunde til, at der skal være styr på kompetencerne."

Pris og kompetencer

Søfartens Ledere ser det som lille indikator for kvaliteten, at der ikke er så mange filippinerne, der bryder igennem og rykker op i seniorofficersrækkerne, fx kaptajner og maskinchefer, mens de fleste danske skibsofficerer, der hænger i, bliver seniorofficerer. Mange på filippinerne når kun en karriere som juniorofficerer, 2. eller. 1. styrmand.

"Det er vel også et udtryk for, at kompetencer og pris følges ad. Var de ligeså dygtige som os andre, for at sige det på en lidt selvfed måde, var vi jo udkonkurreret for længe siden . Der er en sammenhæng mellem det, man betaler, og det man får. Desværre ser vi også, at nogle er dårligere, end det, de bliver betalt for. Derfor kan vi slet ikke være uenige i EU's initiativ, for det er tiltrængt, at der sættes fokus på problemet," siger Fritz Ganzhorn, der heller ikke vil afvise, at EU-kommissionen vil presse hårdt på og skærpe kravene til filippinske søfarende for at styrke den europæiske beskæftigelse.

EU-tvivl om kvaliteten af filippinske søfolk 

EU: Vigtigt mål at Europa bevarer en stor flåde 

Relaterede artikler:

  • EU-tvivl om kvaliteten af filippinske søfolk

    For abonnenter

  • Foto: AP Photo, Yves Logghe

    EU: Vigtigt mål at Europa bevarer en stor flåde

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Maarbjerg
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier

Rederiforeningen forventer, at lagring af CO2 i undergrunden kan åbne et helt nyt shipping-marked for transport af CO2.
  • Dansk-belgisk aftale om CO2-transport åbner døren for forretning til danske rederier
  • Vejen hen mod de alternative brændstoffer er fyldt med barrierer

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Photo: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Foto: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Photo: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge