
Store containerskibe med en kapacitet på over 10.000 teu, Ultra Large Container Vessels (ULCV'ere) beregnet til hovedruten Asien-Europa, udgjorde over 80 procent af container-nybygningerne leveret i april, viser tal fra Lloyd's List Intelligence. Hovedparten er de nye kæmpeskibe ligger i størrelsesordenenen 13.000-14.000 teu og er primært leveret til Maersk Lines største konkurrent Mediterranean Shipping Co, MSC.
Dermed bekræftes den voksende bekymring i industrien og blandt danske og internationale shippinganalytikere over effekten af de mange nybygninger, der vælter ind ind på markedet i 2012 og de kommende år. Skibene truer med at udløse en ny, omfattende priskrig, fordi den almindelige efterspørgsel ikke kan absorbere den enorme kapacitet, der efter planen skal sættes ind mellem Europa og Asien.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app