ShippingWatch

Nu rammer de store containerskibe vandet

Maersk Lines største konkurrent på hovedruten Asien-Europa, MSC, har været den helt store modtager af nye mega-carriers. 25 af dem har ramt vandet i årets første fire måneder.

Foto: Maersk Line

Store containerskibe med en kapacitet  på over 10.000 teu, Ultra Large Container Vessels (ULCV'ere) beregnet til hovedruten Asien-Europa, udgjorde over 80 procent af container-nybygningerne leveret i april, viser tal fra Lloyd's List Intelligence. Hovedparten er de nye kæmpeskibe ligger i størrelsesordenenen 13.000-14.000 teu og er primært leveret til Maersk Lines største konkurrent  Mediterranean Shipping Co, MSC.

Dermed bekræftes den voksende bekymring i industrien og blandt danske og internationale shippinganalytikere over effekten af de mange nybygninger, der vælter ind ind på markedet i 2012 og de kommende år. Skibene truer med at udløse en ny, omfattende priskrig, fordi den almindelige efterspørgsel ikke kan absorbere den enorme kapacitet, der efter planen skal sættes ind mellem Europa og Asien.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs