En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
30.04.2012kl. 10.37

SeaIntel: 74 nye mega-containerskibe på vej

Ifølge Lars Jensen, SeaIntel, ophører effekten af containerrederiernes rateforhøjelser i løbet af i år, og markedet vil begynde at sive med risiko for en ny priskrig, når skibe bliver for tomme.
af OLE ANDERSEN

74 nye mega-containerskibe, de såkaldte Ultra Large Container Vessels (ULCVs) på mere end 10.000 teu, vil blive leveret fra værfterne og indsat i den i forvejen overfyldte flåde af containerskibe i løbet af i år, primært mellem Europa og Asien. Det viser den seneste opgørelse, som analysevirksomheden SeaIntel har foretaget.

De store skibe kommer ind i markedet på et tidspunkt, hvor væksten i efterspørgslen i Asien-Europa trafikken ikke er stærk og i et marked, der kan få svært ved at absobere den nye kapacitet, noterer SeaIntel, der forventer, at raterne senere i år begynder at sive.

Ruterne

Hertil kommer, at Maersk Line har 20  nye Triple-E skibe, som leveres i perioden 2013-2015. Det er verdens største skibe med en kapacitet på 18.000 teu (20 fods containere). Maersk Line udnyttede ikke optionen på yderligere 10. Den første af i alt seks Triple E i 2013 leveres i løbet af juli og august, ni skibe følger i 2014 og fem i 2015.

I skrivende stund sejler de toneagivende containerrederier rundt med 136 ULCVere på ruter mellem Europa-Asien, i Stillehavet og mellem Asien og Mellemøsten. At så mange mega-carrieres er indsat uden for Europa-Asien er mere, end industrien havde forventet.

"Jeg kan ikke se andet, end at rederierne har valgt at indsætte skibene på Europa-Asien drevet af primært to tiing. Det er dér, de mest optimalt kan benyttes, og det er der, havnefaciliteterne er til det. De eneste alternativer er Kina-Los Angeles, som MSC har gjort i nogle enkelte tilfælde, og måske Kina-Mellemøsten. Ingene af delene er en særlig effektiv brug af de nye skibe," siger Lars Jensen, SeaIntel, til ShippingWatch.

Fyldningsgraderne

Han vurderer, at fyldningsgraderne i skibene stille og roiligt begynder at sive i løbet af i år, med mindre der sker noget drastisk på markedet.

"Så længe rederierne har den hat på, der siger, at nu vil de være profitable og få raterne op uanset hvad, er det ikke et problem lige nu. Men på et eller andet tidspunkt vil der være nogen, der synes, at nu er nogle af skibene lige lovlig tomme. Så kan vi få en kickstart af priskrigen, med mindre nogle trækker services ud og lægger skibe op. På et eller andet tidspunkt i løbet af i år holder effekten af ratestigningerne op, og markedet vil begynde at sive igen,"  siger Lars Jensen.

Han siger, at noget af den kapacitet, som Maersk Line og MSC har trukket ud de seneste måneder, er ved at blivet puttet ind igen.

"Rateforhøjelserne var nødvendige, men de er ikke understøttet af en voldsom forbedring af udbud og efterspørgsel."

 

Nordea tror container-raterne vil gavne Maersk 

Maersk Line fortsætter bølge af rateforhøjelser 

Analytiker spår opjustering af container-forventninger 

Hvem vandt egentlig ratekrigen?

SeaIntal: 74 giant container ships in pipeline 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Nordea tror container-raterne vil gavne Maersk

    For abonnenter

  • Foto: Maersk Line

    Maersk Line fortsætter bølge af rateforhøjelser

  • Analytiker spår opjustering af container-forventninger

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Photo: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Photo: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Arkivfoto. | Foto: Jessica Mintelowsky/AP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester

Læs også

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: PR / Euronav
Tank

Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte

Euronavs topchef sammenligner beslutningen om at tilbageholde udbytte efter stærkt regnskab med en skilsmisse, hvor der skal være styr på værdierne, inden huset sælges.

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 11.08
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 09.16
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
  • Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge