En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
24.04.2012kl. 11.02

Ingen voldgift om DIS – sagen går i retten

Danmarks Rederiforening har ifølge skibsofficererne i Søfartens Ledere afvist en faglig voldgift i striden om skatteforholdene i Danmarks Internationale Skibsregister, DIS. Nu anlægges der retssag mod to medlemrederier i Danmarks Rederiforening, oplyser advokat Pernille Sædam Marstal (foto), der er advokat i Søfartens Ledere. (Opdateret)
af OLE ANDERSEN

Danmarks Rederiforening har endeligt afvist at løse uenigheden om skatten i DIS ved en faglig voldgift. Sagen går derfor nu i retten, og i første omgang vil der blive indgivet stævning mod to medlemmer af Danmarks Rederiforening. Det oplyser Søfartens Ledere, der organiserer omkring 3.200 skibsofficerer.

Bestræbelserne på at finde en aftalebaseret løsning på spørgsmålet om regulering af netto-lønningerne i DIS har vist sig resultatløse, fastslår Søfartens Ledere efter at Danmarks Rederiforening har svaret Søfartens Ledere på det stævningsudkast, som rederiforeningen for to uger siden blev præsenteret for.

Derfor vil Søfartens Ledere nu indbringe spørgsmålet for de civile domstole.

To rederier stævnes

Retssagen anlægges imod to medlemsrederier af Danmarks Rederiforening med henblik på at få en retlig bindende afgørelse på det overordnede og principielle spørgsmål om sammenhængen mellem netto-lønningerne i DIS og skattesystemet i Danmark. Søfartens Ledere vil først i næste uge offentliggøre navnene på de to rederier.

"Jeg vil gerne understrege, at sagen – udelukkende af processuelle årsager – anlægges direkte imod Danmarks Rederiforenings medlemsrederier, af Søfartens Ledere som mandatar (én, der har fået hvervet overdraget, red.) for navigatørernes talsmænd, som repræsentanter for samtlige navigatører i rederierne, der er på DIS-løn," siger Pernille Sædam Marstal (foto), advokat i Søfartens Ledere:

"Der er altså ikke tale om, at det er de ansatte, hvis navn vil fremgå af stævningerne, der anlægger sag mod deres arbejdsgiver – selvom det i første omgang vil være dem, der opnår retskraft af domstolenes kendelser," siger hun.

Pernille Sædam Marstal tilføjer, at der endnu ikke er truffet endelig beslutning om, hvilke rederier, der vil blive indgivet stævning imod, men at det sandsynligvis vil ske i den kommende uge. Det er advokatfirmaet Norton, der fører sagen på vegne af Søfartens Ledere.

Danmarks Rederiforening mener ikke, det er muligt at køre sagen som en voldgiftssag, eftersom der ikke er nogen overenskomst mellem de to parter. Derfor mener rederiforeningen, at en retssag ved de almindelige domstole er på sin plads.

"De prøver at komme igennem med et krav af rettens vej, som de ikke har kunne forhandle sig til rette med, og det er de jo frit stillet til at gøre. Vi mener ikke, at der er noget som helst problem i det for os i forhold til DIS, " siger vicedirektør i rederiforeningen, Pia E. Voss, til ShippingWatch.

Søfartens Ledere lægger sag an mod danske rederier

Rederne: Søfartens Ledere har en dårlig sag 

Relaterede artikler:

  • Søfartens Ledere lægger sag an mod danske rederier

  • Rederne: Søfartens Ledere har en dårlig sag

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Maarbjerg
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier

Rederiforeningen forventer, at lagring af CO2 i undergrunden kan åbne et helt nyt shipping-marked for transport af CO2.
  • Dansk-belgisk aftale om CO2-transport åbner døren for forretning til danske rederier
  • Vejen hen mod de alternative brændstoffer er fyldt med barrierer

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

”Vi har ikke noget udtalt mål om at blive store som dengang, men har et ønske om at være en relevant aktør for kunderne og være deres foretrukne transportpartner,” siger Fridtjof C. Eitzen. | Foto: Magnus Møller
Fokus

Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping

Fridtjof C. Eitzen er ny topchef i Christiania Shipping og slår fast, at opkøb er sat på hold efter et rekordår. Den 36-årige marine-ingeniør, der er femte generation i Eitzen-dynastiet, vil elektrificere skibsfarten.

For abonnenter

Photo: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge