OOCL forsøger nyt ratehop

Rederiet løfter raterne på ruten fra Nordeuropa til Asien med 200 dollar per container - uanset om den er 20 eller 40 fod lang. Stigningen gælder fra 15. maj.
- I øjeblikket er fragtraterne fortsat under det nødvendige niveau, der skal til for at dække grundlæggende driftsomkostninger eller fragtomkostninger på ruten fra Nordeuropa til Asien, skriver OOCL i en meddelelse.
Containerrederierne har over en bred kam brugt foråret på at få løftet raterne på de største handelsruter på havet. Også Maersk Line, Mærsk-koncernens containerrederi og verdens største, har presset på for at få flere penge ud af kunderne.
At fragtraterne er faldet, vidner OOCL's nylige kvartalsopdatering også om.
Første kvartal gav en stigning på 5,4 pct. i antallet af fragtede containere, målt mod samme kvartal i 2011, men omsætningen faldt alligevel knap 1 pct. I gennemsnit var raterne altså 6 pct. lavere hos OOCL end for et år siden.
Tendens var allermest tydeligt på ruten mellem Asien og Europa, hvor der blev fragtet 3,2 pct. flere containere til en samlet omsætning på mindre end 80 pct. af samme kvartal året før. Gennemsnitsraterne faldt dermed 23,6 pct. på verdens travleste handelsrute.
A.P. Møller - Mærsk, og herunder containerrederiet Maersk Line, kommer med sit regnskab for første kvartal onsdag 16. maj.
Daily Maersk-konceptet skal udvides
Mærsk: Sydkoreansk konkurrent ser god containerudvikling i maj
Hvem vandt egentlig ratekrigen?
RITZAU FINANS
Relaterede artikler:
Daily Maersk-konceptet skal udvides
For abonnenter
Hvem vandt egentlig ratekrigen?
For abonnenter