ShippingWatch

Hvem vandt egentlig ratekrigen?

Det var det sydkoreanske containerrederi Hajin Shipping, der "vandt" ratekrigen i 2011, der sammenlagt kostede rederierne 11,4 mia. dollar. Men det står ikke helt klart, hvad det vil sige, eller hvad konsekvensen af sejren er.

Foto: Rederiforeningen

De fleste er enige om, at der var en ratekrig mellem containerrederierne i 2011, og de fleste vil nok også se de markante ratestigninger i 2012 som i hvert fald en våbenhvile i den krig. Men som i så mange andre krige er det i dag uklart, hvad formålet egentlig var, hvem der vandt og hvorfor. Det bliver tydeligt, når man læser SeaIntels analyse 'Who Won the Rate War?'.

"Spørgsmålet er i sig selv dårligt defineret. For at kunne give et meningsfyldt svar, ville vi skulle vide, hvad målet med ratekrigen var. Ingen redere har udtrykkeligt erklæret deres mål i ratekrigen af 2011, og det ville de forventelig heller ikke have gjort. Ratekrigens natur er et spilteoretisk spil mellem rederne, og at være for åbenlys kan være skadeligt, når man spiller spillet," skriver SeaIntel.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs