Der var engang, hvor billige skibe og høje rater var så godt som de eneste og simple parametre i rederiernes regnemaskiner. Kunne man få tonnage til en lav pris og fragter til en høj, så var regnestykket enkelt: Så kunne det ikke gå helt galt. Sådan var det. Indtil 2012, hvor olieprisen har nået ekstreme højder.
Hvis man spørger en af de mest erfarne shipping-folk i den danske rederi-branche, Clipper-partner Per Gullestrup, har olieprisens himmelflugt betydet et dramatisk skift, en game changer, inden for det seneste år eller to. I dag og fremover er det ganske enkelt afgørende for økonomien, om du har en moderne og effektiv flåde. Den skal bruge så lidt brændstof som muligt og samtidig leve op til de mange miljøregler, der er vedtaget, eller som man ved, kommer inden for de næste par år.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app