En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
18.04.2012kl. 05.20

Ole Sohn undersøger Singapores fordele

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) har en delegation i Singapore i denne uge for at studere, hvordan den vækstivrige stat har skabt et stærkt maritimt miljø. ”People and partnerships” lyder rådet.
AF TOMAS KRISTIANSEN

SINGAPORE.  Et af de første initiativer i regeringens plan om at styrke det blå erhvervsliv er at studere, hvordan den lille men rige asiatiske stat Singapore lykkes med den samme opgave. Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) har sendt en delegation af embedsmænd af sted denne uge for at analysere, hvordan politikere, embedsmænd og erhvervsfolk i Singapore arbejder sammen for at være regionens maritime knudepunkt nummer 1.

Delegationens konklusioner kommer til at indgå i det arbejde, som den nyetablerede tænketank med Rederiforeningens formand Carsten Mortensen i spidsen skal præsentere resultaterne af til oktober. De danske embedsmænd besøger især rederier og offentlige myndigheder for at lære mere om Singapores succes.

Maritime and Port Authority of Singapore

En af de helt afgørende institutioner i arbejdet med at omdanne en fattig stat til et af verdens vækstcentre på få årtier er MPA, Maritime and Port Authority of Singapore. Her peger CEO, Lam Yi Young, på to helt afgørende faktorer, som han mener, Danmark kan lære af: ”Peolpe and partnerships”:

”Hvis jeg skal pege på de to mest afgørende faktorer, som den danske minister skal fokusere på, vil det være ”mennesker og partnerskaber”. Det er vigtigt at investere i mennesker, når man er et lille land uden naturlige ressourcer. Man skal sørge for, at de bliver uddannet og sikre deres videre færd. En anden vigtig grund til Singapores succes er de konstruktive partnerskaber, som regeringen har indgået med industrien, fagforeningerne og universiteterne om at skabe et stærkt maritimt miljø,” siger Lam Yi Young.

Der er et skib, der anløber eller forlader Singapore Havn hvert 2-3 minut døgnet rundt, og mængden af håndterede TEU containere er 29,9 millioner om året, kun lige præcis overgået af Shanghai for nylig. Samtidig er Singapore det største bunker-center i verden, ligesom at det maritime miljø har tiltrukket 100 internationale rederier samt mange advokater og banker, der arbejder inden for søfart. Det vurderes, at omkring 1500 danskere bor og arbejder i Singapore, langt hovedparten inden for shipping. De seneste år er Singapore også blevet centrum for bygning af offshore rigge.

Samarbejdspartnere

Lighederne mellem Singapore og Danmark er også til at få øje på. Begge lande har en befolkning på godt fem millioner mennesker, et højt uddannelsesniveau, en maritim sektor, der fylder meget i landenes BNP, og som begge vurderes at skabe 100.000 arbejdspladser, direkte og indirekte.

 

 

Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Vicedirektør i Rederiforeningen Jan Fritz Hansen mener, at de to lande i højere grad vil begynde at se hinanden som samarbejdspartnere end som konkurrenter.

”Vi kan lære af hinanden, og der er plads til begge maritime hubs. I stedet for at se hinanden som konkurrenter tror jeg, vi fremover i højere grad vil se hinanden som samarbejdspartnere og bruge hinanden til benchmarking,” siger han.

Den største udfordring for Singapore – i modsætning til Danmark – er manglen på plads. Singapore dækker et areal på 710 km2, hvoraf en god del er inddæmmet land. Lige nu udvider Singapore Havn, så den kan håndtere 14 mio TEU ekstra, men inddæmningen af land kan ikke fortsætte i det uendelige.

”Der er begrænsninger for, hvor meget vi kan vokse. Men den nye udvidelse er vi dækket frem mod 2030 eller 2040,” siger Lam Yi Young.

Singapore forlænger fordele for containerskibe 

Singapore-executive: København kan blive europæisk shippingcenter 

Mærsk fordobler antal skibe under Singapore-flag 

Relaterede artikler:

  • Singapore forlænger fordele for containerskibe

  • Singapore-executive: København kan blive europæisk shippingcenter

    For abonnenter

  • Mærsk fordobler antal skibe under Singapore-flag

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Photo: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Photo: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Arkivfoto. | Foto: Jessica Mintelowsky/AP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester

Læs også

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext
Tank

Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023

Gasrederiet Dorian LPG forventer at se indtjeningen stige i 2023, hvor flere skibe vil hente flere penge . Styrket bundlinje i seneste kvartal skyldes højere rater.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 11.08
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 09.16
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
  • Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Intelligence Specialist

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge