Ole Sohn undersøger Singapores fordele

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) har en delegation i Singapore i denne uge for at studere, hvordan den vækstivrige stat har skabt et stærkt maritimt miljø. ”People and partnerships” lyder rådet.
AF TOMAS KRISTIANSEN

SINGAPORE.  Et af de første initiativer i regeringens plan om at styrke det blå erhvervsliv er at studere, hvordan den lille men rige asiatiske stat Singapore lykkes med den samme opgave. Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) har sendt en delegation af embedsmænd af sted denne uge for at analysere, hvordan politikere, embedsmænd og erhvervsfolk i Singapore arbejder sammen for at være regionens maritime knudepunkt nummer 1.

Delegationens konklusioner kommer til at indgå i det arbejde, som den nyetablerede tænketank med Rederiforeningens formand Carsten Mortensen i spidsen skal præsentere resultaterne af til oktober. De danske embedsmænd besøger især rederier og offentlige myndigheder for at lære mere om Singapores succes.

Maritime and Port Authority of Singapore

En af de helt afgørende institutioner i arbejdet med at omdanne en fattig stat til et af verdens vækstcentre på få årtier er MPA, Maritime and Port Authority of Singapore. Her peger CEO, Lam Yi Young, på to helt afgørende faktorer, som han mener, Danmark kan lære af: ”Peolpe and partnerships”:

”Hvis jeg skal pege på de to mest afgørende faktorer, som den danske minister skal fokusere på, vil det være ”mennesker og partnerskaber”. Det er vigtigt at investere i mennesker, når man er et lille land uden naturlige ressourcer. Man skal sørge for, at de bliver uddannet og sikre deres videre færd. En anden vigtig grund til Singapores succes er de konstruktive partnerskaber, som regeringen har indgået med industrien, fagforeningerne og universiteterne om at skabe et stærkt maritimt miljø,” siger Lam Yi Young.

Der er et skib, der anløber eller forlader Singapore Havn hvert 2-3 minut døgnet rundt, og mængden af håndterede TEU containere er 29,9 millioner om året, kun lige præcis overgået af Shanghai for nylig. Samtidig er Singapore det største bunker-center i verden, ligesom at det maritime miljø har tiltrukket 100 internationale rederier samt mange advokater og banker, der arbejder inden for søfart. Det vurderes, at omkring 1500 danskere bor og arbejder i Singapore, langt hovedparten inden for shipping. De seneste år er Singapore også blevet centrum for bygning af offshore rigge.

Samarbejdspartnere

Lighederne mellem Singapore og Danmark er også til at få øje på. Begge lande har en befolkning på godt fem millioner mennesker, et højt uddannelsesniveau, en maritim sektor, der fylder meget i landenes BNP, og som begge vurderes at skabe 100.000 arbejdspladser, direkte og indirekte.

 

 

Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Vicedirektør i Rederiforeningen Jan Fritz Hansen mener, at de to lande i højere grad vil begynde at se hinanden som samarbejdspartnere end som konkurrenter.

”Vi kan lære af hinanden, og der er plads til begge maritime hubs. I stedet for at se hinanden som konkurrenter tror jeg, vi fremover i højere grad vil se hinanden som samarbejdspartnere og bruge hinanden til benchmarking,” siger han.

Den største udfordring for Singapore – i modsætning til Danmark – er manglen på plads. Singapore dækker et areal på 710 km2, hvoraf en god del er inddæmmet land. Lige nu udvider Singapore Havn, så den kan håndtere 14 mio TEU ekstra, men inddæmningen af land kan ikke fortsætte i det uendelige.

”Der er begrænsninger for, hvor meget vi kan vokse. Men den nye udvidelse er vi dækket frem mod 2030 eller 2040,” siger Lam Yi Young.

Singapore forlænger fordele for containerskibe 

Singapore-executive: København kan blive europæisk shippingcenter 

Mærsk fordobler antal skibe under Singapore-flag 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også