ShippingWatch

Avis: Skibsrederen var også politiker

Mærsk Mc-Kinney Møller drev ikke kun en gigantisk virksomhed. Han førte også indirekte politik med sin massive magt som virksomhed, skriver Politiken.

Mærsk Mc-Kinney Møller, der døde i går morges, var ikke bare en stor erhvervsleder og magtfuld rederiejer, han var også en mand, der med sin magt kunne føre politik. Det skriver Politiken. Et af de største eksempler på Mærsk Mc-Kinney Møllers politiske magt var Golfkrigen i 1990, hvor A.P. Møller-Mærsk tilbød rederiets skibe til transport af militært udstyr.

”Ved den lejlighed førte han nærmest både forsvars- og udenrigspolitik og lagde et vist pres på det danske politiske system,” siger virksomhedshistorikeren Steen Andersen til Politiken. Magten gav sig også udslag i omtale af bygnings- og anlægsværker som Operaen og Amaliehaven, ligesom Mærsk Mc-Kinney Møller tog familiefondens formue ud af fædrelandet og overførte den til Liechtenstein i begyndelsen af 1980'erne, men han måtte flytte den hjem igen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs