ShippingWatch

Avis: Skibsrederen var også politiker

Mærsk Mc-Kinney Møller drev ikke kun en gigantisk virksomhed. Han førte også indirekte politik med sin massive magt som virksomhed, skriver Politiken.

Mærsk Mc-Kinney Møller, der døde i går morges, var ikke bare en stor erhvervsleder og magtfuld rederiejer, han var også en mand, der med sin magt kunne føre politik. Det skriver Politiken. Et af de største eksempler på Mærsk Mc-Kinney Møllers politiske magt var Golfkrigen i 1990, hvor A.P. Møller-Mærsk tilbød rederiets skibe til transport af militært udstyr.

”Ved den lejlighed førte han nærmest både forsvars- og udenrigspolitik og lagde et vist pres på det danske politiske system,” siger virksomhedshistorikeren Steen Andersen til Politiken. Magten gav sig også udslag i omtale af bygnings- og anlægsværker som Operaen og Amaliehaven, ligesom Mærsk Mc-Kinney Møller tog familiefondens formue ud af fædrelandet og overførte den til Liechtenstein i begyndelsen af 1980'erne, men han måtte flytte den hjem igen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs