Græsk shipping vokser - men under fremmed flag

Køb af containerskibe og bestillinger på LNG-skibe har medført et boost til den græske shipping industri, der er en af verdens største søfartsnationer.

Med ekstra 2,4 millioner dødvægt steg den græsk-ejede flåde til 264 millioner dødvægt ved udgangen af marts i år, og slog dermed den tidligere rekord på 263,5 millioner dødvægt i 2009. Ifølge en ny analyse fra Greek Shipping Co-operation Committee i London , der er gengivet i Lloyds List, tog græske ejere styringen af 3760 skibe.

Undersøgelsen, der inkluderer fartøj i drift såvel som i bestilling, afslørede også, at den tonnage, der endnu ikke er blevet leveret til de græske ejere, er faldet markant, med 437 nybygninger af 41,3 millioner ton dødvægt i bestilling. 

Containerskibe

I de foregående 12 måneder kom profitten i tonnage primært fra containerskibe. Et marked, hvor grækerne forøgede tonnagen med 44  skibe, svarende til en nettogevinst på 3,2 millioner dødvægt. Dertil 11 ekstra gas-hangarskibe der tilføjede 1,5 millioner dødvægt.  

Grækerne udvidede også marginalt i tank, men antalle skibe faldt i tørlast og produkttank.

Greek Shipping Co-operation Committee undersøgte også , hvilke flag de græske skibsejere oftest sejlede under. Ifølge undersøgelsen var det nationale flag den største taber sidste år.

”Desværre blev antallet af fartøjer registret under det græske flag ved med at falde på grund af de vedvarende bekymringer i forhold til den strukturelle organisation af flag-administrationen,” skriver komiteen.

Primært Malta, Liberia og Marshall-øerne nød godt af at kunne registrere den græske tonnage.

Græsk shipping uberørt af landets gældskrise 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også