Græsk shipping uberørt af landets gældskrise

Rederne i verdens største shipping-nation er isoleret set upåvirket af gældskrisen, mener Bimco,

Gældskrisen i Grækenland vil ikke i større omfang påvirke landets store shippingindustri. Sådan lyder vurderingen fra den internationale shippingorganisation Bimco.

"Grækenland er en stolt shipping-nation, og shipping leverer en masse arbejdspladser i den græske økonomi. Men som sådan er shipping og nationen to ikke-integrerede størrelser. Græske redere er naturligvis i et eller andet omfang påvirket af situationen, fordi det for nogle kan være nærliggende at tro, at krisen også rammer shipping. Men det det gør den isoleret set ikke," siger chefanalytiker Peter Sand, Bimco.

Han henviser til, at mange græske rederier i lighed med andre globale rederier typisk sejler under forskellige flag:

Lokal trade

"Det er jo meget selskabsspecifikt, og en global virksomhed som et rederi typisk er, vil være forholdsvis upåvirket af, om det pågældende rederis land er alvorligt forgældet. Men de skibe og selskaber, der laver meget lokal trade i Grækenland og rundt i Middelhavet, vil selvfølgelig være påvirket. Den græske krise er meget en tillidskrise og spørgsmålet om, hvorvidt man kan betale eller ej. Gældssituationen betyder mere for den overordnede efterspørgsel i forhold til shipping end for de enkelte rederier i Grækenland," siger Peter Sand.

Grækenland er sammen med Japan verdens største shippingnation med en voldsom stor underskov af mindre rederier og med langt den overvejende del af tonnagen i tank og tørlast.

En græsk bankerot synes foreløbig afværget med nyheden om, at banker og pensionskasser opgiver at kradse over 743 milliarder kroner hjem fra Grækenland som led i en gældsomlægning, der skal bane vej for den endelige godkendelse af en hjælpepakke på 130 mia. euro.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også