ShippingWatch

Bimco: Usikkerhed om Iran tager til i styrke

Handelsmønstret for verdensflåden af supertankere ændres, når USA og EUs sanktioner over for Iran får effekt om få måneder.

USA og EUs sanktioner og stop for al olieimport fra Iran om få måneder vil få konsekvenser for supertankernes handelsmønster og transport af råolie, konstaterer Bimco i et nyt notat, Bimco Shipping Market Overview & Ourlook. Hvor stor konsekvenser sanktionerne vil få for tankindustrien, vil bl.a. afhænge af Saudi-Arabien og Libyens evner og muligheder for at kompensere for de manglende leverancer, mener Bimco.

Indtil videre synes optimismen i VLCC-segmentet at holde ved med pæn efterspørgsel, et fornuftigt rateniveau siden slutningen af 20111 og de første måneder af 2012. Nye tankskibe kommer løbende og som forventet  ind i flåden. I 1. kvartal blev det til 14 nye VLCC'ere, 11 Suezmax Crude Carriers og 12 Aframax-skibe. Men samtidig forsvinder ældre skibe til skrotning, så den samlede kapacitet "kun" er vokset med én procent. Det er positivt, påpeger Bimco, der dog fastholder sine forventninger til, at flåden af råolietankere vil vokse med ca. 6,4 procent i 2012 eller samme niveau som sidste år.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs