Bjærgning af Concordia i afgørende fase

Ifølge Lloyds Lists ubekræftede oplysninger står valget mellem hollandske Smit Salvagage og amerikanske Titan, der skal bjærge krydstogskibet. Dermed synes Svitzer ude af billedet til den mest komplekse og dyreste bjærgningsopgave nogensinde.
Foto: John Hansen
Foto: John Hansen

Antallet af selskaber, der har budt på bjærgningen af det forliste krydstogtskib Costa Concordia, er nu nede på ca. en håndfuld, skriver Lloyds List. Afgørelsen ventes truffet i løbet af de kommende to uger, og bjærgningen af skibet bliver formentlig den mest komplekse og dyreste nogensinde, ligesom det på forhånd ligner en mediebegivenhed af dimensioner.

To kandidater

Ifølge Lloyds List er hollandske Smit Salvage, der har stået for tømning af skibets brændstoftanke, olie og andet fra det strandede skib, blandt de få udvalgte. Det samme menes det amerikansk-ejede Crowley Maritime's Titan Salvage at være. Ejeren af Concordia, Costa Crociere, vil hverken be- eller afkræfte Lloyds List' oplysninger fra møder afholdt i London i denne uge om, at netop disse to selskaber er de eneste tilbage i slutspurten om, hvem der skal have opgaven.

Det Mærsk-ejede Svitzer har flere gange siden Concordias dramatiske forlis i januar være nævnt som et seriøst bud på opgaven i flere internationale medier, men det danske selskab, der hører til blandt verdens største bjærgningsselskaber, har afvist enhver kommentar til spekulationerne. Sviitzer har dog med stor sandsynlighed været blandt de 10 selskaber, som har været inviteret til at byde på opgaven.

130 mio. USD for at bjærge Concordia 

Concordias bjærgningsselskab udpeges om få uger 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også