Tankers Inc. udskyder sine ambitiøse nybygninger

Til gengæld har selskabet nu 10 nybygninger i pipelinen, som er tilpasset krav til bl.a. rensning af ballastvand, og som kan levere brændstofbesparelser på op til 20 procent.

Krisen i shippingindustrien inden for næsten alle segmenter skubber Tankers Inc.' ambitiøser planer om opbygning af en ny og topmoderne tanskskibsflåde frem til 2014. En flåde, der til gengæld vil være tilpasset fremtidens krav til rensning af ballastvand, mindre svovlindhold i brændstof og ikke mindst nydesignede skibe, der kan levere brændstofbesparelser på op til 20 procent i forhold til standarden i dag. Det siger CEO i Tankers Inc. Mikael Skov til ShippingWatch.

Siden offentliggørelsen sidste år af planerne for selskabet, der i lighed med den  kommercielle manager Hafnia Management tæller en række fhv. ledende folk i Torm,  har Tankers Inc. udvidet den bebudede flåde til i alt fem med option på yderligere fem skibe mod to med option på to skibe.

10 nye produkttankskibe

Tankers Inc. har dags dato købt tre MR-skibe med option på yderligere tre fra det kinesiske skibsværft Guangzhou Shiipyard International (GSI). Dertil kommer yderligere to større skibe, LR1/Panamax, fra det kinesiske værft i Dalian (DSIC). Finansieringen forventes at komme fra kinesiske banker.

"Vi kommer med flere skibe, men vi kommer lidt senere," siger Mikael Skov, der forklarer, at de nye skibe har så stor en fremadrettet værdi i kraft af bl.a. brændstofbesparelser, at nyere eksisterende tonnage, trods det nuværende marked med lave skibsværdier, ikke er konkurrencedygtig på priserne endnu set fra et investor synspu nkt.

"Hvis du køber et eksisterende skib, skal du tænke dig rigtig godt om, hvis det allerede om få år skal have en ny feature, som kan koste op til to mio. USD at bygge ind i. Et system til rensning af ballastvand forventes i en nybygning at koste en tredjedel af, hvad det koster at installere  i en eksisterende båd. Udsigten til disse krav og alvoren i det er ikke rigtig blevet reflekteret i priserne  endnu:

Vi havde en mulighed for at genforhandle, og det har vi så gjort. Vi ser ikke nogen forbedringer lige rundt om hjørnet, og vi synes, at 2014 er en bedre timing for levering af produkttankskibe."

Barclays

Tankers Inc. har Barclays Natural Resource Investments  (BNRI), en del af den britiske investeringsbank Barclays Capital, i ryggen med 80 procent, og har sammen med andre private investorer ca. to mia. kroner til rådighed for investeringer i en ny flåde eller selskaber.

Tankers Inc. er foreløbig BNRIs eneste shippinginvestering.

"BNRI vurderede, at her er et cyklisk segment, der er nede, men de tror på, at den kommer op igen. Og ligesom os tror BNRI på, at transport af raffinerede olieprodukter er en bedre business case end mange af de andre muligheder."   

Tidligere Torm-folk skal drive resterne af Nordic Tankers 

Tankers Inc postpones ambitious newbuildings 

 

 

    

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også