BIMCO: Ser begrænset effekt fra tørlastskibsskrotninger

Potentielt ser BIMCO mulighed for at 5,0 pct. (scenarie B) af tørlastflåden kan skrottes på nuværende tidspunkt. Hvis man kigger på flådens nuværende alder og i forhold til skibsskrotningerne siden 2000, og i lyset af de seneste tre års udvikling virker en skrotningsprocent på 3,0 pct. (scenarie A) af tørlastflåden mere realistisk.
- Konklusionen er ligetil. Det ser dermed ikke lyst ud for dem, som havde forventet, at de dårlige markedsforhold vil give et stort skrotningspotentiale. En fjernelse af flåden på 5 pct. ved skrotninger vil også kun give en midlertidig effekt i markedet, vurderer analytiker Peter Sand over for Aktiefokus.
Ifølge markedsdata har nybygningerne af tørlastskibe givet en ekstra kapacitet på 20 mio. dwt i de første to måneder af 2012, mens skrotningspotentialet er på 17,8 mio. dwt. Bimco skriver yderligere i sin analyse, at i scenarie B vil skrotningspotentialet være på 29,3 mio. dwt.
D/S Norden har hovedparten af sin flåde i Panamaxsegementet
Overordnet vedrørende Panamaxsegmentet udtaler Peter Sand, at den gennemsnitlige Panamax-tørlastflåde er på 10,8 år, og at dette segment har det næststørste skrotningspotentiale på 7,8 pct. af flådekapaciteten, og at det i absolutte termer svarer til 12,2 mio. dwt. Disse tal tager udgangspunkt i scenarie B.
AKTIEFOKUS