ShippingWatch

BIMCO: Ser begrænset effekt fra tørlastskibsskrotninger

I en analyse fra den internationale shippingorganisation BIMCO bliver det slået fast, at mulighederne for en betydelig effekt fra skrotninger af tørlastskibe er begrænset.

Potentielt ser BIMCO mulighed for at 5,0 pct. (scenarie B) af tørlastflåden kan skrottes på nuværende tidspunkt. Hvis man kigger på flådens nuværende alder og i forhold til skibsskrotningerne siden 2000, og i lyset af de seneste tre års udvikling virker en skrotningsprocent på 3,0 pct. (scenarie A) af tørlastflåden mere realistisk.

- Konklusionen er ligetil. Det ser dermed ikke lyst ud for dem, som havde forventet, at de dårlige markedsforhold vil give et stort skrotningspotentiale. En fjernelse af flåden på 5 pct. ved skrotninger vil også kun give en midlertidig effekt i markedet, vurderer analytiker Peter Sand over for Aktiefokus.

Ifølge markedsdata har nybygningerne af tørlastskibe givet en ekstra kapacitet på 20 mio. dwt i de første to måneder af 2012, mens skrotningspotentialet er på 17,8 mio. dwt. Bimco skriver yderligere i sin analyse, at i scenarie B vil skrotningspotentialet være på 29,3 mio. dwt.

D/S Norden har hovedparten af sin flåde i Panamaxsegementet

Overordnet vedrørende Panamaxsegmentet udtaler Peter Sand, at den gennemsnitlige Panamax-tørlastflåde er på 10,8 år, og at dette segment har det næststørste skrotningspotentiale på 7,8 pct. af flådekapaciteten, og at det i absolutte termer svarer til 12,2 mio. dwt. Disse tal tager udgangspunkt i scenarie B.

AKTIEFOKUS

BIMCO: Ser begrænset effekt fra tørlastskibsskrotninger

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs