ShippingWatch

Singapore: Stærk valuta koster selskaber dyrt

Regeringen i Singapore, shippingindustriens internationale centrum og forbillede for andre hovedstæder, bruger valutavåbnet for at holde inflationen i skak. Men det koster dyrt for virksomhederne, når indtægter er i USD og omkostninger afregnes i den stærke Singdollar.

”Hver gang vi tjener 100.000 USD, taber vi 5.000 USD.”

Albert Loh, topchef i PTS Technologies, der producerer radioudstyr i Singapore, var klar i mælet, da han i august sidste år skulle forklare konsekvenserne af den stærke Singdollar over for den svagere amerikanske valuta. Singdollarens styrke mærkes ubarmhjerteligt i shippingindustriens internationale hovedstad, hvor redere, brokere og ship managere med omkostninger i Singdollar og indtægter i USD i stigende grad må overveje at vokse andre og mere valuta-neutrale steder i takt med, at shippingkrisen er taget til i styrke.

Derfor er regeringen i Singapore lige nu i et dilemma. På den ene side fastholder den sin mangeårige officielle politik om at bruge valutavåbnet og styrke sin valuta, hver gang inflationen viser tegn på at stige. På den anden side udfolder Singapore til stadighed og med om muligt fornyet styrke år for år sine bestræbelser på at tiltrække udenlandske virksomheder og ikke mindst udbygge sin ubestridelige førerposition som Asiens administrative ”Capital of Shipping”.

Thome tager konsekvensen

Et af Singapores største ship managementselskaber, Thome Ship Management, har taget konsekvensen og har besluttet, at væksten fremover kommer til at ske i mere dollar-neutrale områder. Thome har i alt 225 medarbejdere i Singapore. Heraf sidder ca. 170 i Thome Ship Management.

”Shippingvirksomheder med indtægter i USD og udgifter i Singapore-dollar har været en kedelig historie længe. Lige nu ligger vi nabolaget af godt 1,20. Det hjælper os lidt, men der er nok lange udsigter til, at billedet ændrer sig, og det er svært at gøre noget ved,” siger Carsten Brix Ostenfeldt, CEO, Thome Ship Management, der har flere danske og skandinaviske kunder som Maersk, Torm og Evergas:

Ikke større i Singapore

”Rederne betaler os i USD og er ikke parate til at betale mere. Slet ikke i et marked, som vi har nu. Derfor bygger vi vores volumen op, og det er selvfølgelig en vej frem, som gør os mindre sårbare over exchange raten. Men vi skal ikke blive større i Singapore. Det er for volatilt, og vi vil hellere vokse mere andre steder.”

Thome har tilsvarende en organisation med over 200 ansatte i Manila på Filippinerne, som i stigende grad udfører backup funktioner. Dertil kommer Thomes selvstændige bemandingskontor i Manila og hovedleverandør af besætninger til Thomes skibe.

Mere volumen

”Jeg tror ikke, det kommer så vidt, at vi flytter hovedkontoret ud af Singapore, men man kan overveje at flytte flere funktioner ud. Og ved at øge vores volumen regner vi med, at vi i fremtiden kan håndtere en faldende exchange rate. Inden for ship management i Singapore har en del selskaber modsat Thome med hovedaktivitet i Singapore en større tilstedeværelse i dollar-neutrale områder, f.eks. i Hongkong, Mumbai eller i Europa. Nogle har prøvet tingene af i Kuala Lumpur i Malaysia, hvor du stadig har nærheden til Singapore.  Hongkong kan være et alternativ, hvor du ikke har exchange rate problematikken, fordi valutaen er bundet til USD, men det er et dyrt sted i forhold til huslejer.

 

Men Singapore har altså fortsat det hele. Du møder mange mennesker, det er her ting kan opstå, og du bor jo i tæt afstand til det hele. Og huslejerne er faktisk lige nu for nedadgående. Også her er det slået lidt ned i fart,” siger Carsten Brix Ostenfeldt.

Thome Ship Management havde ved udgangen af 2011 160 skibe under management eller 30 skibe mere end året før.

Smertegrænsen

Også det Singapore-baserede Pacific International Lines (PIL) har det sidste halvår luftet planer om at overveje bemandingen i Singapore på et tidspunkt, da Singdollaren var under 1,15 over for USD. Rederiet beskæftiger 500 ansatte i Singapore og yderligere omkring 150 på kontorer i Chennai og Shanghai.

”Vi begyndte at føle smerten, da Singdollaren gik under 1,4. Når vi konverterer Singdollar til USD, er vores driftsomkostninger i USD steget med 25 mio. USD (30 mio. Singdollar) i forhold til sidste år,” fastslog rederiets CEO S.S. Teo (Strait Times, aug. 2011) og tilføjede:

”I dag koster en ansat i Singapore det samme som 6-7 medarbejdere i Indien.”

J. Lauritzen etablerede sig i Singapore i 2005 og har i dag en organisation med 28 ansatte:

”Vi mærker jo stigninger på omkostningssiden i Singapore, og vi følger dem selvklart meget. Det er jo lidt til bekymring på den lange bane, men her og nu mener vi, at vi har gjort det, som skal til for at holde omkostningerne lidt i skak,” siger Ejner Bonderup, president, Lauritzen Bulkers A/S.

Singapore Inc: En nation drevet som en virksomhed

The strong Sing-dollar, Singapore´s dilmma 

 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs