En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
13.03.2012kl. 11.18

Singapore: Stærk valuta koster selskaber dyrt

Regeringen i Singapore, shippingindustriens internationale centrum og forbillede for andre hovedstæder, bruger valutavåbnet for at holde inflationen i skak. Men det koster dyrt for virksomhederne, når indtægter er i USD og omkostninger afregnes i den stærke Singdollar.
af OLE ANDERSEN

”Hver gang vi tjener 100.000 USD, taber vi 5.000 USD.”

Albert Loh, topchef i PTS Technologies, der producerer radioudstyr i Singapore, var klar i mælet, da han i august sidste år skulle forklare konsekvenserne af den stærke Singdollar over for den svagere amerikanske valuta. Singdollarens styrke mærkes ubarmhjerteligt i shippingindustriens internationale hovedstad, hvor redere, brokere og ship managere med omkostninger i Singdollar og indtægter i USD i stigende grad må overveje at vokse andre og mere valuta-neutrale steder i takt med, at shippingkrisen er taget til i styrke.

Derfor er regeringen i Singapore lige nu i et dilemma. På den ene side fastholder den sin mangeårige officielle politik om at bruge valutavåbnet og styrke sin valuta, hver gang inflationen viser tegn på at stige. På den anden side udfolder Singapore til stadighed og med om muligt fornyet styrke år for år sine bestræbelser på at tiltrække udenlandske virksomheder og ikke mindst udbygge sin ubestridelige førerposition som Asiens administrative ”Capital of Shipping”.

Thome tager konsekvensen

Et af Singapores største ship managementselskaber, Thome Ship Management, har taget konsekvensen og har besluttet, at væksten fremover kommer til at ske i mere dollar-neutrale områder. Thome har i alt 225 medarbejdere i Singapore. Heraf sidder ca. 170 i Thome Ship Management.

”Shippingvirksomheder med indtægter i USD og udgifter i Singapore-dollar har været en kedelig historie længe. Lige nu ligger vi nabolaget af godt 1,20. Det hjælper os lidt, men der er nok lange udsigter til, at billedet ændrer sig, og det er svært at gøre noget ved,” siger Carsten Brix Ostenfeldt, CEO, Thome Ship Management, der har flere danske og skandinaviske kunder som Maersk, Torm og Evergas:

Profil

Carsten Brix Ostenfeldt (Blue MBA, Shipping & Logistics, CBS 2005-2007) afløste i oktober 2011 Bjørn Højgaard som CEO i Thome Ship Management , Singapore. Den ingeniøruddannede Carsten Brix Ostenfeldt tiltrådte i Thome i 2010 som teknisk direktør. Han er tidligere senior manager i Man B&W Diesel.

Thome Gruppen er opdelt i hovedoperationerne Thome Ship Management, Thome Offshore Management, Thome Oil & Gas, Thome Marine Consultants og Thome Agency Services.

Thomes oversøiske netværk inkluderer Kroatien, Oslo, Jakarta, Manila, Kuala Lumpur, Seoul og Lagos.

Ikke større i Singapore

”Rederne betaler os i USD og er ikke parate til at betale mere. Slet ikke i et marked, som vi har nu. Derfor bygger vi vores volumen op, og det er selvfølgelig en vej frem, som gør os mindre sårbare over exchange raten. Men vi skal ikke blive større i Singapore. Det er for volatilt, og vi vil hellere vokse mere andre steder.”

Thome har tilsvarende en organisation med over 200 ansatte i Manila på Filippinerne, som i stigende grad udfører backup funktioner. Dertil kommer Thomes selvstændige bemandingskontor i Manila og hovedleverandør af besætninger til Thomes skibe.

Mere volumen

”Jeg tror ikke, det kommer så vidt, at vi flytter hovedkontoret ud af Singapore, men man kan overveje at flytte flere funktioner ud. Og ved at øge vores volumen regner vi med, at vi i fremtiden kan håndtere en faldende exchange rate. Inden for ship management i Singapore har en del selskaber modsat Thome med hovedaktivitet i Singapore en større tilstedeværelse i dollar-neutrale områder, f.eks. i Hongkong, Mumbai eller i Europa. Nogle har prøvet tingene af i Kuala Lumpur i Malaysia, hvor du stadig har nærheden til Singapore.  Hongkong kan være et alternativ, hvor du ikke har exchange rate problematikken, fordi valutaen er bundet til USD, men det er et dyrt sted i forhold til huslejer.

 

Men Singapore har altså fortsat det hele. Du møder mange mennesker, det er her ting kan opstå, og du bor jo i tæt afstand til det hele. Og huslejerne er faktisk lige nu for nedadgående. Også her er det slået lidt ned i fart,” siger Carsten Brix Ostenfeldt.

Thome Ship Management havde ved udgangen af 2011 160 skibe under management eller 30 skibe mere end året før.

Smertegrænsen

Også det Singapore-baserede Pacific International Lines (PIL) har det sidste halvår luftet planer om at overveje bemandingen i Singapore på et tidspunkt, da Singdollaren var under 1,15 over for USD. Rederiet beskæftiger 500 ansatte i Singapore og yderligere omkring 150 på kontorer i Chennai og Shanghai.

”Vi begyndte at føle smerten, da Singdollaren gik under 1,4. Når vi konverterer Singdollar til USD, er vores driftsomkostninger i USD steget med 25 mio. USD (30 mio. Singdollar) i forhold til sidste år,” fastslog rederiets CEO S.S. Teo (Strait Times, aug. 2011) og tilføjede:

”I dag koster en ansat i Singapore det samme som 6-7 medarbejdere i Indien.”

J. Lauritzen etablerede sig i Singapore i 2005 og har i dag en organisation med 28 ansatte:

”Vi mærker jo stigninger på omkostningssiden i Singapore, og vi følger dem selvklart meget. Det er jo lidt til bekymring på den lange bane, men her og nu mener vi, at vi har gjort det, som skal til for at holde omkostningerne lidt i skak,” siger Ejner Bonderup, president, Lauritzen Bulkers A/S.

Singapore Inc: En nation drevet som en virksomhed

The strong Sing-dollar, Singapore´s dilmma 

 

Relaterede artikler:

  • The strong Sing-dollar, Singapore´s dilemma

  • Singapore Inc: En nation drevet som en virksomhed

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Photo: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge