Længere rejser for skibe gør det dyrere at købe ny bil for europæerne

Prisen på nye biler, der er på vej fra Asien til Europa og som tvinges til længere søtransport på grund af krisen ved Det Røde Hav, bliver dyrere.
Biler fra Kina kan blive dyrere, hvis de skal sejle længere distancer fra Asien til Europa på grund af krisen ved Det Røde Hav. | Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Biler fra Kina kan blive dyrere, hvis de skal sejle længere distancer fra Asien til Europa på grund af krisen ved Det Røde Hav. | Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix

Flere af de titusindvis af spritnye biler, der er undervejs på skibe fra Asien til det europæiske bilmarked, kan ende med at stige betydeligt i pris.

Det vurderer Ami Daniel, CEO og medstifter af det maritime risikoanalysehus WindWard.

”Sikkerhedskrisen i Det Røde Hav er i fuld gang, og det medfører, at det bliver dyrere at importere biler til Europa og Middelhavet fra Asien, når de skal passere Kap Det Gode Håb,” siger Ami Daniel i et opslag på LinkedIn.

De seneste måned er flere handelsskibe angrebet af Houthi-oprørere i området omkring Det Røde Hav, og det har tvunget f.eks. over 100 containerskibe til at tage en lang omvej - på ekstra 4.000-5.000 sømil - rundt om Afrikas sydlige spids.

Ifølge Windwards topchef har 42 bilskibe de seneste to måneder været på vej fra bilfabrikkerne i Asien til det europæiske bilmarked. Hvert bilskib kan i gennemsnit medbringe ca. 10.000 biler.

De øgede omkostninger til flere sejldage, øget brug af skibsbrændstof og senere også til køb af CO2-kvoter fra nytår vil gøre de asiatiske biler dyrere end inden krisen ved Det Rød, som giver en kortere transportvej op gennem Suez-kanalen mod det europæiske marked.

”Hvor meget dyrere? Branchens vurderinger taler om ca. 1.100 dollar pr. bil, hvilket bliver en pæn procentdel af bilprisen,” skriver Ami Daniel, der mener, at krisen ved Det Røde Hav også kan være en mulighed for de europæiske bilproducenter i konkurrencen med de asiatiske rivaler.

”Dette er en mulighed for Tesla (fabrik i Tyskland), BMW Group, Mercedes-Benz AG og Fiat for at give rabat på biler, der er fremstillet i Europa i forhold til biler, der er fremstillet i Asien med hurtigere levering og uden prisstigninger,” siger Ami Daniel.

Tilsvarende vil forbrugerne i de velstående arabiske Golfstater, som ønsker at købe europæiske luksusbiler fra f.eks. BMW, opleve længere leveringstider og må indstille sig på at vente tålmodigt på den næste, skinnende nye bil.

Tre store bilrederier - alle norske - Wallenius Wilhelmsen, Höegh Autoliners og Gram Car Carriers har alle besluttet at skippe den kortere transportvej gennem Det Røde Hav og Suez-kanalen og sejle syd om Afrika.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også