Klumme: Angrebene på handelsskibe i Det Røde Hav er også en miljøkrise

Suezkanalen er de facto lukket for containerskibe, som må sejle syd om Afrika. Det kan føre til merudledning på 12 mio. ton om året, skriver Lars Jensen.
Situationen i den sydlige del af Det Røde Hav er derfor ikke kun en operationel, politisk og økonomisk hovedpine, men også en miljømæssig af slagsen, mener shippinganalytiker Lars Jensen. | Foto: Magnus Møller
Situationen i den sydlige del af Det Røde Hav er derfor ikke kun en operationel, politisk og økonomisk hovedpine, men også en miljømæssig af slagsen, mener shippinganalytiker Lars Jensen. | Foto: Magnus Møller
AF LARS JENSEN, ANALYTIKER OG STIFTER AF VESPUCCI MARITIME

Suezkanalen er de facto lukket for containerskibe mellem Asien og Europa, efter at alle globale transportører har besluttet, at det er for risikabelt at sejle forbi Yemen ved den sydlige indgang til Det Røde Hav.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også