Norden er tavs om muligt bedrageri i Stadil-familiens gamle rederi

En politiefterforskning af muligt bedrageri i Thorco Projects, som Norden købte tidligere i år, bliver mødt med tavshed af den danske shippingkoncern.
Den danske shippingkoncern Norden har hjemme i Hellerup. Den købte det pågældende selskab af Stadil-familien i maj 2023. Det påståede bedrageri er ifølge kurator sket før handlen – i 2019 og 2020. | Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix
Den danske shippingkoncern Norden har hjemme i Hellerup. Den købte det pågældende selskab af Stadil-familien i maj 2023. Det påståede bedrageri er ifølge kurator sket før handlen – i 2019 og 2020. | Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Norden afviser at kommentere en politianmeldelse af muligt bedrageri i et rederi, som shippingkoncernen købte af Stadil-familien tidligere på året.

Som ShippingWatch kunne fortælle i begyndelsen af december, har politiet åbnet en efterforskning af potentiel svindel for millioner angveligt begået af højtstående medarbejdere i selskabet Thorco Projects.

Norden købte forretningen af Stadil-familiens koncern Thornico i maj 2023 og overtog i den forbindelse alle ansatte inklusiv ledelsen.

Det kan derfor ikke udelukkes, at personer, som politiet efterforsker for muligt bedrageri begået i 2019 og 2020, nu er ansat i Norden.

Det har det dog ikke været muligt at få svar på fra den børsnoterede rederikoncern, som betalte knap 400 mio. kr. for Thorco Projects.

Norden vil heller ikke svare på, om selskabet er blevet kontaktet af politiet, om det selv har undersøgt anklagerne, eller om det var bekendt med forholdene forud for opkøbet.

ShippingWatch har stillet i alt seks spørgsmål til Norden (se faktaboks herover), men selskabet har ikke ønsket at besvare nogen af dem.

Specialenhed efterforsker sagen

Thorco Projects var den sidste sunde rest af Stadil-familiens rederieventyr, som gik konkurs for mere end tre år siden.

Norden overtog forretningen og omkring 40 medarbejdere men ikke selve det juridiske selskab. På den måde slap Norden for at få eksisterende retssager og krav mod virksomheden med i handlen.

”Vi køber ikke selskabet, vi køber aktiverne og medarbejderne,” forklarede topchef Jan Rindbo dengang til ShippingWatch.

Stadil-familien satsede stort på at købe skibe af nødlidende konkurrenter i tiden omkring finanskrisen i 2008, hvor shippingindustrien blev hårdt ramt.

Det var håbet, at skibene ville stige i værdi, når verdensøkonomien vendte til det bedre. Bedringen lod dog vente på sig, og rederiet endte derfor med at gå konkurs – med undtagelse af datterselskabet Thorco Projects.

Selv om Thorco Projects overlevede konkursen og har tjent gode penge de seneste år, så betyder det dog ikke, at forretningen er gået fri af det juridiske opgør efter krakket i rederiet.

Kurator på boet, Troels Tuxen fra Bech-Bruun, har tidligere anlagt en retssag med et krav på 22,7 mio. kr. mod Thorco Projects.

Og senest har han så også foretaget en anmeldelse til National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) for muligt bedrageri. 

NSK er en landsdækkende politienhed, som har erstattet det gamle bagmandspoliti og bliver beskrevet som et dansk modstykke til det amerikanske forbundspoliti FBI.

Anmeldelsen kommer efter, at kurator har modtaget materiale, som han mener understøtter, at højtstående medarbejdere har svindlet en partner for mindst 850.00 dollar – eller hvad der svarer til ca. 5,8 mio. kr.

Rederidirektør vandt sag

Det mulige bedrageri er ifølge kurator foregået via et selskab i Singapore, som Thorco ejede 50-50 med en partner i Japan.

Fremtrædende ansatte har angiveligt bogført kunstigt lave overskud fra driften af skibe og flyttet de overskydende penge ud af selskabet uden partnerens vidende eller samtykke.

Thor Stadil, tidligere formand i rederiet og nuværende Thornico-formand, har tidligere afvist, at der er sket noget ulovligt i rederiet.

”Det er vores opfattelse, at det er helt uberettiget. Alle vores regnskaber er blevet gennemgået af et af de store revisionshuse, og skattevæsenet og Erhvervsstyrelsen har godkendt alle vores indsendelser,” sagde han om politianmeldelsen i begyndelsen af december.

Han mener, at kurator sætter sine egne økonomiske interesser over kreditorernes ved at anlægge en stribe dyre erstatningssager mod Thornico-koncernen og den tidligere ledelse. 

En anklage, som Troels Tuxen har afvist.

I den hidtil eneste sag, som er afgjort efter konkursen, blev rederidirektør Thomas Mikkelsen pure frikendt.

Kurator havde ellers sagsøgt ham personligt med et krav på én mio. kr. som erstatning for en række betalinger og overførsler i et kommanditselskab.

Retten kom istedet frem til, at direktøren havde gjort alt, hvad han kunne for at mindske tabene omkring konkursen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også