Sidste uges vigtigste historier: Særregel ryger, stor tankhandel og chikane

EU sløjfer en konkurrencemæssig fordel for containerrederier, som har muliggjort alliancer, og Frontline og Euronav har endelig begravet stridsøksen.
EU-Kommissionen har besluttet, at den ikke vil forlænge rederiernes undtagelse, der betyder, at de kan indgå alliancer og dele plads på skibe. | Foto: Peter Cziborra/Reuters/Ritzau Scanpix
EU-Kommissionen har besluttet, at den ikke vil forlænge rederiernes undtagelse, der betyder, at de kan indgå alliancer og dele plads på skibe. | Foto: Peter Cziborra/Reuters/Ritzau Scanpix

EU stryger særregel for containerrederier

Foto: Yves Herman
Foto: Yves Herman

Europa-Kommissionen vil ikke længere fritage containerrederierne fra de europæiske konkurrenceregler. Alliancerne bliver dog ikke ulovlige, men containerrederierne kan blive tvunget til at tage deres samarbejder op til revision.

EU sætter en stopper for afgørende særregel for rederierne

Kunderne kan ende med at betale prisen for rederiernes nye konkurrencevilkår

EU-rapport: Gunstige vilkår har skabt stor mistillid til rederierne

Hapag-Lloyd forventer bøvl og større udgifter efter sløjfet fordel

Droppet særregel kan være politisk signal til rederier efter pandemien


Mobning og trusler er værre på danske skibe

Foto: Dinuka Liyanawatte/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dinuka Liyanawatte/Reuters/Ritzau Scanpix

Søfolk var bange for at deltage i undersøgelse: Det vidner om utryghed, og søfolk på danske skibe er da også udsat for mere mobning og flere trusler om vold end ansatte i mange andre brancher i Danmark.

Mobning og trusler på danske skibe er langt værre end i andre brancher

Søfolk var bange for at deltage i undersøgelse: Det vidner om utryghed

Mærsk skal video-overvåge ansatte for at hindre krænkelser

 

Frontline og Euronav har afsluttet langvarig strid

Frontline-ejer John Fredriksen. | Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix
Frontline-ejer John Fredriksen. | Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix

Den langvarige strid mellem Euronavs to store aktionærer - den belgiske Saverys-familie og norsk-cypriotiske John Fredriksen - ser ud til at være slut. Saverys overtager John Fredriksens aktier i Euronav og betaler med 24 store tankskibe.

Euronav sælger 24 supertankere og lukker strid med Fredriksen

Rederier begraver endelig stridsøksen: ”To giganter har fundet sammen”

John Fredriksen-manøvre får ros: ”Det er aggressivt, det er godt”

Læs også om:

Toll Group vil fordoble sin forretning gennem opkøb de næste fem år

DSV skal formentlig betale næsten 100 mia. kr. for at lande DB Schenker — ShippingWatch

Tyske redere frygter knas i forsyningskæderne uden særregel — ShippingWatch

Søren Toft forsøger at berolige kritikere af MSC’s indtog i Hamborg Havn — ShippingWatch


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også