Mærsk skal video-overvåge ansatte for at hindre krænkelser

Ny lov skal hindre seksuelle krænkelser på amerikanskflagede skibe. Derfor er Mærsk ved at installere video- og lydovervågning på rederiets skibe i USA.
Arkivfoto. Billedet viser et Mærsk-skib i amerikansk farvand, men har ellers ingen relation til de krænkelsessager, der bliver omtalt i artiklen. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Arkivfoto. Billedet viser et Mærsk-skib i amerikansk farvand, men har ellers ingen relation til de krænkelsessager, der bliver omtalt i artiklen. | Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter flere sager med seksuelle krænkelser og overfald på Mærsks skibe bliver den danske shippingkoncern nu tvunget til at installere elektronisk overvågning af de ansatte på rederiets 23 containerskibe i USA.

Det er konsekvensen af ny amerikansk lovgivning, Safer Seas Act, der blev vedtaget sidste år efter flere sager med seksuelle krænkelser på handelskibe drevet af Mærsks amerikanske datterselskab, Maersk Line Limited (MLL).

”Maersk Line, Limited er nu i gang med at implementere alle kravene i Safer Seas Act og er ved at gennemgå tilbud fra leverandører på installation af kameraer om bord,” hedder det i en skriftlig kommentar fra Mærsk-selskabet til ShippingWatch.

Den lovpligtige, elektroniske overvågning med lyd og billede skal forhindre nye sager om krænkelser på skibene.

Mærsks amerikanske datterrederi har siden 1983 arbejdet for den amerikanske stat samt militær og flåde og har en flåde på 23 containerskibe. 

Alle med USA som flagstat og amerikanske besætninger.

Maersk Line Limited oplyser ikke, hvornår den elektroniske overvågning er på plads på de 23 skibe eller omkostningerne til udstyret.

Lovgivningen kommer efter flere sager om krænkelser, chikane og seksuelle overfald på bl.a. Mærsks amerikanskflagede skibe, men stiller krav til alle rederier, som har amerikanskflagede skibe i flåden.

Videoovervågning ud for kahytter

”Seksuelle forseelser, som omfatter seksuelle overgreb og seksuel chikane, hører ikke hjemme i den maritime industri, og kystvagten er forpligtet til at forebygge disse hændelser og at reagere på beskyldninger for at fjerne denne giftige adfærd,” skriver US Coast Guard på sin hjemmeside i forbindelse med offentliggørelse af retningslinjer om Safer Seas Act.

Kystvagten fører tilsyn med sikkerheden på handelsskibe i amerikansk farvand og har beføjelser til at efterforske og sanktionere sager om krænkelser.

Den ny lovgivning ”kræver, at de relevante skibe installerer video- og lydovervågningsudstyr i passager, som dørene fra kahytterne åbner ud til. Sådant udstyr skal placeres på en måde, der sikrer synlighed af alle døre i hver af disse passager,” hedder det.

De nye krav med bl.a. installation af elektronisk overvågning af medarbejderne på skibene er Maersk Line Limited allerede i gang med at implementere, oplyser selskabet, som ”bifalder kystvagtens indsats”.

”MLL har nultolerance over for chikane, seksuel chikane eller seksuelle overgreb,” lyder det fra Mærsk.

Det var den tidligere skibskadet og Mærsk-ansatte Hope Hicks, der i sommeren 2022 fik sager om seksuelle krænkelser på skibe til at rulle for alvor.

Hope Hicks blev voldtaget af en overordnet på Mærsk-skibet Alliance Fairfax i 2019. Hun skrev om sagen i efteråret 2021 i et anonymt blog-indlæg, og herefter udviklede sagen sig eksplosivt.

Mærsk indledte en intern undersøgelse, og den amerikanske kystvagts efterforskningsenhed blev også involveret. Undersøgelsen førte til, at fem søfarende på Mærsk-skibet blev fyret.

Siden rettede Hope Hicks og en anden kvinde et civile søgsmål mod Mærsk. Kvindernes advokater hævdede, at Mærsk så stort på selskabets pligter til at beskytte kvinderne, selv om rederiet allerede i et brev i 2016 til myndighederne erkendte, at der var problemer.

Sagerne endte siden med forlig.

Mærsk har fyret flere

Mærsk har oven på krænkelsessagerne i USA interviewet omkring 350 kvindelige søfarende ansat på et af de 300 skibe, der ejes eller drives af den danske rederikoncern over hele verden. 

Undersøgelsen afslørede flere sager om seksuelle krænkelser, der også har ført til afskedigelser af medarbejdere i Mærsk-flåden.

Maersk Line Limited har, som beskrevet i ShippingWatch de seneste par, år har haft fem krænkelsessager – inklusive den omtalte Hope Hicks-sag. 

Sagerne har ført til flere fyringer i Mærsks datterselskab og til at kystvagten har rejst sager om indragelse af de anklagedes maritime licenser. Enten midlertidigt eller permanent. 

Maersk Line Limited siger, at selskabet nu har indført ”forbedrede værktøjer til øjeblikkelig rapportering til kystvagten af alle klager, der involverer SASH (sexual assault and sexual harassment, red.), som krævet i loven.”

”Alle klager, som MLL modtager, bliver grundigt undersøgt. Søfolk, der har begået alvorlige overtrædelser af vores politikker med hensyn til chikane eller SASH, bliver straks afskediget,” pointerer Mærsk.

”Men der skal gøres mere, for sømænd, der opsiges af en årsag af et selskab, kan straks blive ansat af et andet selskab, der ikke kender til sømandens fortid.”

Det har Mærsk-datterselskabet, som tidligere omtalt i ShippingWatch, selv oplevet.

Ansatte kaptajn der før var blevet fyret

Maersk Line Limited ansatte i 2020 en kaptajn, som tre år tidligere var blevet fyret af et andet shippingselskab efter en alvorlig sag om krænkelser og sexchikane. Kort tid efter, at Maersk Line Limited ansatte ham blev han involveret i en ny krænkelsessag i 2021. 

Maersk Line Limited sagde dog, at selskabet ikke kendte til kaptajnens fortid, da det ansatte ham. Det skyldtes, at den tidligere krænkelsessag blev begået, mens han arbejdede for et andet shippingselskab. 

Sagen var kendt af kaptajnens fagforening og den tidligere arbejdsgiver, men var nyt for Mærsks amerikanske rederi.

”Der er intet krav om, at disse oplysninger skal gøres tilgængelige for efterfølgende arbejdsgivere,” sagde Maersk Line Limited dengang til ShippingWatch.

”På den måde kan gerningsmændene undgå alvorlige konsekvenser og potentielt skabe flere ofre ved at fortsætte deres uacceptable adfærd,” skriver Maersk Line Limited nu til ShippingWatch og henviser til, at det derfor er ”bydende nødvendigt”, at kystvagten bliver involveret og handler øjeblikkeligt på indberetninger om f.eks. krænkelser og chikane.

”Fordi kun kystvagten kan suspendere eller tilbagekalde en sømands akkreditiver, der er nødvendige for at arbejde på et skib under amerikansk flag,” lyder det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også