Voksende skyggeflåde giver problemer for danske rederier

Det er blevet dyrere og sværere for bl.a. Norden at leje tankskibe, fordi et større antal skibe skjuler deres lokation og sejler uden ”ren” sejlhistorik. 
"Vi bruger mange ressourcer på at screene skibe,” skriver Søren Tolbøll Nielsen, der er tankskibsansvarlig i Norden, i en mail til Børsen. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
"Vi bruger mange ressourcer på at screene skibe,” skriver Søren Tolbøll Nielsen, der er tankskibsansvarlig i Norden, i en mail til Børsen. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix

Et voksende antal skibe, der skjuler deres lokation for at sejle under radaren med sanktionsramte laster fra Rusland, er blevet et større problem for danske rederier, siden krigen i Ukraine brød ud i februar 2021. 

Det skriver Børsen

”Vi ser, at antallet af skibe, som sejler med “ren” sejlhistorik, falder. Vi vil ikke leje skibe, som har slukket for deres identifikationssystem. Vi vil ikke risikere at modtage russisk eller sanktioneret olie på vores skibe. Vi bruger mange ressourcer på at screene skibe,” skriver Søren Tolbøll Nielsen, der er tankskibsansvarlig i det danske tank- og tørlastrederi Norden, i en mail til Børsen.

Også tørlastrederiet Lauritzen Bulkers og tørlastoperatøren Ultrabulk fortæller avisen, at mængden af skibe, de kan chartre ind, er blevet mindre, og at de går glip af laster og kunder.

Ifølge konsulentvirksomheden Windward er lokationsmanipulation hos tankskibe og tørlastskibe steget med 12 pct. i første halvår af 2023, hvis man sammenligner med samme periode i 2022. 

Det er ulovligt for et skib at slukke dets identifikationssystem, da det kan skabe kollisioner på havet. Siden krigen brød ud i Ukraine er det Windwards overbevisning, at mængden at skibe, der ikke har ren skibshistorik, er steget, da skibene vil skjule dets last fra Rusland. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også