Den grønne dagsorden har fyldt godt i spalterne i ugens løb, hvor ShippingWatch både har afholdt konferencen ”Decarbonizing Shipping”, og EU har skærpet sine ambitioner på området.
Til konferencen lød det fra Mærsk-chef Emma Mazhari, at det fortsat er uafklaret, hvornår rederiets kommende metanol-skibe kan komme til at sejle på det grønne brændstof.
I samme boldgade peger Hafnia-direktør Mikael Skov på, at tilgængeligheden af brændstoffer er den helt store snubletråd, når det kommer til at reducere udledningen af drivhusgasser.
I et interview med Mærsks topchef, Vincent Clerc, slår han fast, at tiden er moden til industripolitik og statslig styring af energisikkerhed og den grønne omstilling.
Læs også om EU’s nye ambitioner for de globale klimaplaner for shippingindustrien. De kommer op til et afgørende møde i FN om målene for reduktionen af CO2 fra shippingsektoren.
I det store tørlastrederi Golden Ocean sker der nu ændringer i topledelsen. Adm. direktør Ulrik Andersen har valgt at opsige sin stilling til fordel for - ja, det er endnu uvist, hvad han nu skal.
Læs også om containerrederiernes indtjening i første kvartal, en shippingansat som forlod sit job for at forsvare hjemlandet Ukraine, og den seneste klumme fra analytiker Lars Jensen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.