En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag3. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Havne
  • Offshore
  • Søg
  • Log ind
ShippingWatchtirsdag3. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Havne
  • Offshore
Rederier

Sidste uges vigtigste historier: Christian Stadil sagsøgt, Golden Ocean og Mærsk

Christian Stadil bliver ramt af sagsanlæg efter rederikonkurs, Golden Ocean mister topchef, og der er fuldt blus på debat om den grønne omstilling.
Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
af KIT LINDHARDT

Christian Stadil bliver ramt af stort krav

Den kendte erhvervsleder Christian Stadil bliver nu trukket ind i et betændt slagsmål med kreditorerne i familiens konkursramte shippingselskab. 

Konkursboets advokater stævner Christian Stadil, hans far, Thor Stadil, og en rederidirektør for ca. 185 mio. kr.

Søgsmålet er blevet muliggjort af, at en kapitalfond er gået med til at finansiere det mod at få halvdelen af provenuet, hvis sagen bliver vundet.

  • Christian Stadil bliver sagsøgt for stort millionbeløb efter konkurs i rederi
  • Kapitalfonds væddemål på konkurssag får kritik: ”Et deprimerende teater”
Foto: Carsten Lundager
Foto: Carsten Lundager

Udfordringer i den grønne omstilling

Den grønne dagsorden har fyldt godt i spalterne i ugens løb, hvor ShippingWatch både har afholdt konferencen ”Decarbonizing Shipping”, og EU har skærpet sine ambitioner på området.

Til konferencen lød det fra Mærsk-chef Emma Mazhari, at det fortsat er uafklaret, hvornår rederiets kommende metanol-skibe kan komme til at sejle på det grønne brændstof. 

I samme boldgade peger Hafnia-direktør Mikael Skov på, at tilgængeligheden af brændstoffer er den helt store snubletråd, når det kommer til at reducere udledningen af drivhusgasser.

I et interview med Mærsks topchef, Vincent Clerc, slår han fast, at tiden er moden til industripolitik og statslig styring af energisikkerhed og den grønne omstilling.

Læs også om EU’s nye ambitioner for de globale klimaplaner for shippingindustrien. De kommer op til et afgørende møde i FN om målene for reduktionen af CO2 fra shippingsektoren.

  • Mærsk-chef erkender: Uvist hvornår nye skibe kan sejle på grønt brændstof
  • Vincent Clerc slår fast: Kun statslige indgreb kan sikre den grønne omstilling
  • Mikael Skov peger på kæmpe udfordring med at skaffe grønne brændstoffer
  • EU skærper kravene til skibsfartens CO2-udslip før afgørende IMO-møde
  • Sohmen-Pao advarer shipping mod at forcere den grønne omstilling
Foto: Golden Ocean
Foto: Golden Ocean

Golden Ocean skal have ny topchef

I det store tørlastrederi Golden Ocean sker der nu ændringer i topledelsen. Adm. direktør Ulrik Andersen har valgt at opsige sin stilling til fordel for - ja, det er endnu uvist, hvad han nu skal. 

  • Ulrik Andersen forlader Golden Ocean uden nyt job på hånden
  • Ulrik Andersen stopper som topchef i Golden Ocean

Læs også...

Læs også om containerrederiernes indtjening i første kvartal, en shippingansat som forlod sit job for at forsvare hjemlandet Ukraine, og den seneste klumme fra analytiker Lars Jensen.

  • Luke har droppet shippingjob for at forsvare Ukraine som soldat i frontlinjen
  • Containerrederierne tjente 13 mia. dollar i årets første tre måneder
  • Klumme: Digitalisering skaber større behov for dygtige folk hos rederier

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Christian Stadil er eneejer af Thornico-koncernen, som bl.a. dækker over tøjmærket Hummel og emballageproducenten Brdr. Hartmann. Ved udgangen af 2021 lød egenkapitalen i Thornico på 3,6 mia. kr. | Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix

    Christian Stadil bliver sagsøgt for stort millionbeløb efter konkurs i rederi

  • Foto: Daniel Reinhardt/AP/Ritzau Scanpix

    EU skærper kravene til skibsfartens CO2-udslip før afgørende IMO-møde

    For abonnenter

  • Foto: Golden Ocean

    Ulrik Andersen forlader Golden Ocean uden nyt job på hånden

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Koncernen de seneste måneder bunkret biobrændstoffer til alt fra krydstogt- og færgerederier til containerskibe. | Foto: Roslan Rahman/AFP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Bunker Holding kan nu levere biobrændstof i 80 havne

Nye klimatiltag for skibsfarten baner vejen for, at Bunker Holding kan indtage central position som leverandør af biobrændstof til havne verden over.
  • Bunker Holding sætter nyt klimamål for kunder og leverandører
  • Seven Seas: Kundernes grønne ønsker og handlinger stemmer ikke overens

For abonnenter



Unifeeder forventer, at de to nye skibe vil blive leveret i 2026. | Photo: Pr / Unifeeder
ShippingWatch

Danske Unifeeder investerer i nye metanol-klar skibe

For abonnenter



”Bilindustrien har oplevet signifikante forandringer og forsyningskæde problemer i de seneste år på globalt plan. Vi er glade for at kunne afhjælpe dette problem ved at implementere en alternativ løsning,” udtaler Rashid Abdulla, der er adm. direktør i DP World Europe. | Photo: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Rederier

Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider


De franske statsbaners logistikselskab, Geodis, arbejder målrettet på at opbygge et globalt netværk via opkøb og organisk vækst. | Foto: Chafion Madi/AFP/Ritzau Scanpix
Logistik

Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet

For abonnenter


Oprydningen efter HSH Nordbank, der nu hedder Hamburg Commercial Bank, er afsluttet med salget af en milliardstor portefølje af nødlidende shippinglån.. | Foto: Daniel Bockwoldt/AP/Ritzau Scanpix
Leverandører

Afviklingsselskab sætter punktum for krise i nordtysk shippingbank

For abonnenter


Norge er det sidste land i Europa til at tilkendegive, at det vil indføre sanktioner på skib-til-skib-overførsler. | Photo: Lars Klemmer/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Norge overvejer at nægte mistænkelige tankskibe adgang til sine havne

For abonnenter


  • Blandt andet havnen i Los Angeles har været forstyrret af problemer med arbejdsnedlæggelser. | Photo: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

    Fagforening for havnearbejdere i USA begærer konkurs efter konflikt

    Konkursen kommer i forbindelse med en retssag med havneselskabet ICTSI, som stævnede foreningen efter arbejdsnedlæggelser.

    For abonnenter


  • Ejerselskabet af jernbaneoperatøren skal deles ligeligt med Global Infrastructure Parters (GIP). | Foto: Max Rossi/Reuters/Ritzau Scanpix

    MSC køber 50 pct. af italiensk jernbaneselskab

    Det store containerrederi er for nyligt gået ind i det spanske jernbaneselskab Renfe og følger nu trop med ejerandel i italienske Italo.

    For abonnenter


  • I august testede Cargill International et nyt vinddrevet skib. Nu lancerer råvareselskabet i et fælles udviklingsprojekt med bl.a. Lloyds Register et nyt kamsarmax tørlastskib, der kan sejle på metanol og med vindkraft. | Photo: Cargill Bulgaria/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lloyd's Register og to partnere har designet særligt miljøvenligt tørlastskib

    Designet til det nye skib rummer muligheden for at sejle på metanol og vind for at fremme en grønnere skibsfart. 

    For abonnenter


  • SLB ejer 70 pct. af Onesubsea, Aker Solutions ejer 20 pct., og Subsea 7 ejer ti pct. | Photo: Pr/subsea 7

    Aker Solutions, Subsea 7 og SLB skaber nyt offshore-selskab

    Det nye joint venture ”Onesubsea” får to hovedkvarterer i henholdsvis Oslo og Texas. 

    For abonnenter


  • Foto: Alexander Manzyuk/Reuters/Ritzau Scanpix

    Oliepriserne falder på stærkere dollar

    Blandede udsigter for økonomien og styrket dollar trykker olieprisen.

Læs også

Photo: Pr / Cma Cgm
Container

"Jeg forstår simpelthen ikke, hvad de vil gøre med alle de konventionelle skibe"

Der er allerede leveret containerskibe i år, der svarer til 1,6 mio. teu. Næste år bliver det tre mio. teu. Det rejser især ét spørgsmål ifølge Alphaliners senioranalytiker.

For abonnenter



”Bilindustrien har oplevet signifikante forandringer og forsyningskæde problemer i de seneste år på globalt plan. Vi er glade for at kunne afhjælpe dette problem ved at implementere en alternativ løsning,” udtaler Rashid Abdulla, der er adm. direktør i DP World Europe. | Photo: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Rederier

Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider

Det store havneselskab DP World og en kinesisk bilfabrikant har fundet en ny metode til at komme flere biler i hver container. Det skal reducere store flaskehalse.


"Vi er i stand til at levere teknologierne meget hurtigt og tidligere end tilgængeligheden af brændstof. Så vi er bestemt ikke en flaskehals," siger Toni Stojcevski, chef for projektsalg og udvikling i Wärtsilä. | Foto: Sune Høegh, Mediaspektrum
Leverandører

Wärtsilä er klar med ammoniak-motor: "Vi er bestemt ikke en flaskehals"

Det finske selskab er som flere andre motorproducenter på vej med sin første ammoniakmotor og forhandler i øjeblikket med flere rederier.

For abonnenter


De franske statsbaners logistikselskab, Geodis, arbejder målrettet på at opbygge et globalt netværk via opkøb og organisk vækst. | Foto: Chafion Madi/AFP/Ritzau Scanpix
Logistik

Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet

Systematiske opkøb skal gøre det statsejede franske logistikselskab Geodis til en fuldt global aktør. 

For abonnenter



Efter måneders medieomtale af kriminelles aktiviteter på Aarhus Havn vil Mærsk nu styrke beskyttelsen af containerne i havnen. | Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Container

Mærsk skærper sikkerheden på Aarhus Havn for at holde kriminelle ude

Personer med forbindelse til rockerbanden Hells Angels har haft adgang til containerpladsen på Aarhus Havn, og efter måneders medieomtale vil Mærsk nu beskytte containerne bedre ifølge medier.


"Det kan være, at vi om nogle få år vil bestille ammoniakdrevne skibe, når teknologien er blevet mere moden," sagde Vincent Clerc, topchef i Mærsk på et pressemøde. | Foto: Mads Claus Rasmussen
Container

Clerc vil have Mærsks skibe til at sejle på andre brændstoffer end metanol

Selv om Mærsks ejer har stiftet et nyt energiselskab, vil rederiet ikke forpligte sig til, at alle Mærsk-skibe skal sejle på grøn metanol.

For abonnenter


Job

  • Experienced Dry Bulk Operations Manager

  • Lifting Engineer – Offshore Wind Industry

  • Head of Ship Accounting

  • Vessel Superintendent

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bunker Holding kan nu levere biobrændstof i 80 havne –
  • Danske Unifeeder investerer i nye metanol-klar skibe –
  • Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider –
  • Afviklingsselskab sætter punktum for krise i nordtysk shippingbank –
  • Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet –
  • Norge overvejer at nægte mistænkelige tankskibe adgang til sine havne –
  • Fagforening for havnearbejdere i USA begærer konkurs efter konflikt –
  • Aker Solutions, Subsea 7 og SLB skaber nyt offshore-selskab –
  • Lloyd's Register og to partnere har designet særligt miljøvenligt tørlastskib –
  • MSC køber 50 pct. af italiensk jernbaneselskab –
  • Oliepriserne falder på stærkere dollar –
  • "Jeg forstår simpelthen ikke, hvad de vil gøre med alle de konventionelle skibe" –
  • Mærsk skærper sikkerheden på Aarhus Havn for at holde kriminelle ude –
  • Panamakanalen begrænser endnu en gang det daglige antal skibe –
  • Risiko for at flod igen udtørrer amerikansk korneksport –
Flere nyheder

Job

  • Experienced Dry Bulk Operations Manager

  • Lifting Engineer – Offshore Wind Industry

  • Head of Ship Accounting

  • Vessel Superintendent

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabsassistent

  • Kontorassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Controller til fondsafvikling

  • Operational Excellence Director

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Niklas Krigslund

nk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8458

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret