Nytårsugens vigtigste historier: MSC, metanol-skibe og spådomme for det nye år
![Foto: Marcus Brandt/AP/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14764784/4ki8l3/ALTERNATES/schema-16_9/21123355257465-5614x3363ma.jpg)
MSC slår Maersk på rettidigheden
Det schweizisk-italienske rederi MSC var bedst til at komme til tiden i november 2022. I lang tid har den ære ellers været forbeholdt Maersk, som nu må tage til takke med andenpladsen.
MSC, som har danske Søren Toft som topchef, fortsætter desuden sin historisk flådeudvidelse og har nu købt brugte skibe med plads til mere end 1 million containere siden august 2020. Dermed cementerer rederiet sin position som verdens største.
Kort før jul lukkede koncernen også sit milliardopkøb af logistikselskabet Bolloré Logistics. Handlen er en af de største inden for logistik i 2022, viser en opgørelse.
- Ny opgørelse: MSC er nu bedre end Maersk til at overholde sin tidsplan
- MSC har købt brugte skibe med plads til én million containere
- Rederierne dominerer listen over de ti største logistikopkøb i 2022
![Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/SB2zJnrntJ5zSaFT6BtDz5UrqD5O-5KcIi-pk-vzHxc/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2F14762079%2Ftwsxb7%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2F20220615-111208-7-4773x3182ma.jpg)
Maersks grønne skibe rykker nærmere
Maersk har mellem jul og nytår taget et vigtigt skridt på vejen mod sit mål om slet ikke at udlede drivhusgasser i 2040. Torsdag d. 28. december begyndte et værft i Sydkorea at bygge de store oceangående containerskibe, som kan sejle på grøn metanol.
Skibene ventes at blive leveret i 2025 og udgør en vigtigt brik i Maersks grønne omstilling. Allerede til næste år får Maersk leveret et mindre, metanoldrevent feederskib, der skal sejle mellem havne i Skandinavien.
Søren Skou takker desuden af som rederiets topchef fra årsskiftet og gav i den forbindelse et længere afskedsinterview med det britiske erhvervsmedie Financial Times.
- Nu begynder Maersks miljøvenlige skibe at blive bygget i Sydkorea
- Søren Skou er ikke bekymret: ”Om det så er cowboybukser eller kondisko, tror jeg stadig, at der vil være en global handel”
- Maersk åbner nyt kølelager i Saudi-Arabien
![](https://photos.watchmedier.dk/45v7a7_lttXmH7S5QuMy4_pNz0ig3mXValUEQyxftVk/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2F14764847%2F21jpdk%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2F129805343083-5400x3600ma.jpg)
2023 tegner godt for tankrederierne
Hvorvidt det nye år tegner lovende eller ej, afhænger helt af hvilket segment, man befinder sig.
Flere analytikere forventer, at opturen vil fortsætte for tankrederierne, som kan få et nyt rygstød, når EU lukker helt ned for import af raffineret olie ad søvejen til februar.
Meget afhænger a genåbningen af Kina for tørlastselskaberne, mens containerrederierne formentlig kan se frem til et svært år, lyder forudsigelserne.
- Rederierne kan gå svært år i møde: ”Recession og shipping går som regel ikke godt sammen”
- Analytikere peger på ét segment, som får en fest i 2023: ”Det ser lyst ud”
-
Nu bliver priserne på at leje skibe trukket med ned af fragtraterne
![Foto: DFDS](https://photos.watchmedier.dk/iCj9meCoJivTHAGlybo0M8TbNk_qQHBsQUy9leM7-iQ/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2F14763033%2Ffszse0%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7o9bxnu9r1ek3j2x1hn.jpg)
Læs også...
... om DFDS’ milliardopkøb, det diskrete familierederi M.H. Simonsen, nedgangen i skibe under dansk flag, Fjord Lines problemer med dyr gas og de norske shippingmilliardærer.
- DFDS køber nordirsk logistikselskab i milliardhandel
- Familierederi sejler helst under radaren: ”Der er ikke noget spændende at fortælle”
- For første gang i mange år er der kommet færre skibe under dansk flag
-
Rederi dropper naturgas på ruter til Danmark og skifter motor på to færger
-
Skibsredere fylder godt i ny opgørelse over Norges milliardærer