Sidste uges bedste historier fra ShippingWatch

De store containerrederier styrer mod rekordindtjening, der slår sidste års niveau. Årsagen er skyhøje fragtrater, og det kan få afskiberne til at kræve genforhandling af kontrakter. Flere forsikringsselskaber smider sanktionsramte Sovcomflot på porten.
Foto: PR / Hapag-Lloyd
Foto: PR / Hapag-Lloyd

”Kammeratlig samtale” venter transportselskaber hvis høje priser fortsætter

Kunderne ser transportselskaberne tjene styrtende med penge, men fragte færre eller samme antal containere som sidste år. ”Der er måske ved at være lidt mørke skyer i horisonten for rederierne,” vurderer mangeårig afskiber.

Rekordoverskud lurer igen hos de store containerrederier – men flere risici peger nedad

Maersk hæver forventningerne til 2022 men ser lavere efterspørgsel i containermarkedet

Hapag-Lloyd hæver forventninger trods flad volumen-udvikling

Lidl udpeger leder til sit nye containerrederi

Høje rater vil sende indtjening til vejrs i store logistikselskaber trods usikkert 2022

Foto: PR/DSV
Foto: PR/DSV

Godsmængderne inden for søfragt faldt i første kvartal, og væksten er i fare, men logistikkoncernerne Kuehne + Nagel og DSV forudser alligevel, at flaskehalse og høje fragtrater vil sikre en stærk indtjening i resten af 2022.

Store logistikselskaber venter at høje rater vil sende indtjening til vejrs trods usikkert 2022

Kuehne + Nagel venter årsresultat på linje med 2021

DSV opjusterer forventningerne efter stor fremgang i første kvartal

Døren lukkes for Sovcomflot af flere store forsikringsselskaber

Foto: Anton Vaganov/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X06532
Foto: Anton Vaganov/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X06532

En række forsikringsselskaber har lukket døren for det sanktionsramte Sovcomflot. Det russiske tankrederi er dermed bragt i en situation, hvor det reelt ikke kan operere på et internationalt marked, forklarer advokat.

Døren lukkes for Sovcomflot af flere store forsikringsselskaber

Gard lukker døren til sanktionsramte Sovcomflot

NTG lukker ned i Rusland og overdrager forretning til russisk ledelse

Toll Groups japanske ejer har givet grønt lys til opkøb i Asien

Foto: Toll Group
Foto: Toll Group

Toll Group, der ledes af tidligere Maersk-chef Thomas Knudsen, er parat til at foretage opkøb, frem for alt i Asien. Det sker, efter selskabet har fået rettet op på økonomien, fortæller Knudsen til ShippingWatch.

Toll Groups japanske ejer har givet grønt lys til opkøb i Asien

Maersk Product Tankers solgte ud af flåden i elendigt 2021

Foto: Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers

Maersk Product Tankers solgte ud af tankflåden i et 2021, der gav stort tab. Omvendt gik bundlinjen i plus hos Maersk Tankers. Selskaberne venter at se et forbedret marked i 2022.

Maersk Product Tankers solgte ud af flåden i elendigt 2021

Styrket tankmarked får Norden til at hæve forventninger til 2022

Scorpio Tankers får nyt tab i første kvartal og fortsætter frasalg af skibe

Kraftig stigning i russisk råolie der sejles til Kina efter Ruslands invasion i Ukraine

Læs også:

For Falcon er det blevet knap tre gange så dyrt at chartre et tørlastskib

Torm har med held protesteret over dårlig placering på Yales sorte Rusland-liste

P&O Ferries genoptager sejladser på ruten mellem Dover og Calais

Ny teknologi vil drive en ”maritim renæssance” i det kommende tiår



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også