ShippingWatch

"Kammeratlig samtale" venter for transportselskaber hvis høje priser fortsætter

Kunderne ser transportselskaberne tjene styrtende med penge, men fragte færre eller samme antal containere som sidste år. ”Der er måske ved at være lidt mørke skyer i horisonten for rederierne,” vurderer mangeårig afskiber.

Foto: PR / Hapag-Lloyd

Containermængderne går ned eller er på samme niveau som sidste år, mens indtjeningen stormer i vejret.

Det er, hvad ugens regnskaber og opjusteringer groft sagt kan koges ned til, når det kommer til nogle af verdens største transportselskabers forretning på søen.

For hvor Maersk og Hapag-Lloyd i denne uge har skruet op for forventningerne, og dermed lægger op til nye gigantoverskud i 2022, så sker det i et marked, hvor Maersk så et fald i mængderne i første kvartal, mens Hapag-Lloyd melder om en flad udvikling.

Hvis den tendens fortsætter en måneds tid yderligere, vil der være afskibere, der vil have en kammeratlig samtale med deres rederi.

Bjørn Vang Jensen, rådgiver hos Seaintelligence og tidligere logistikchef hos Electrolux

Læg dertil, at også logistikselskaberne Kuehne+Nagel og DSV har hentet flere penge fra søfragt trods vigende mængder i årets første måneder – for DSV’s vedkommende lød faldet på 7 pct., når der korrigeres for opkøbet af GIL.

Ugens læsning må give nye hovedbrud hos kunderne. I omkring halvandet år har de i forvejen set regningen gå op, op og op.

”Nu er vi nået til et niveau – du kan kalde det et ”tipping point” – hvor kontraktraterne ligger højere end spotraterne og ganske betragteligt. Det er ikke holdbart i længden,” vurderer Bjørn Vang Jensen, tidligere logistikchef for Electrolux og i dag rådgiver hos Sea-Intelligence, over for ShippingWatch.

”Jeg forestiller mig, at hvis den tendens fortsætter en måneds tid yderligere, vil der være afskibere, der vil have en kammeratlig samtale med deres rederi. De vil komme under voldsomt pres for at justere rater og vilkår.”

Stor usikkerhed

Med til at mudre billedet er dog, at det kinesiske nytår traditionelt betyder et dyk i godsmængderne i januar og februar, pointerede container-analytiker Lars Jensen i denne uge over for ShippingWatch.

”Fragtraterne er primært bestemt af kapacitetsmanglen i øjeblikket, ikke af fragtmængderne,” sagde Lars Jensen samtidig med at han betegnede det som ”ekstremt svært at forudsige med nogen form for sikkerhed, hvordan fragtmængderne vil udvikle sig i resten af året.”

Lignende toner lød fra ONE i sit regnskab, hvor årets første måneder agerer det japansk-ejede rederis fjerde kvartal. Her var ONE yderst forsigtig i sin vurdering af markedet i løbet af 2022, hvor særligt corona er en fortsat kilde til stor usikkerhed om flaskehalse i forsyningskæderne.

Ifølge ONE forblev den globale efterspørgsel efter transport af forbrugsvarer stærk i januar og februar 2022. På ruterne mellem Asien og Nordamerika voksede mængderne med omkring 9 pct. i denne periode i forhold til året forinden.

Tidligere i april viste tal fra Cosco-rederiet OOCL stigende omsætning, men også faldende mængder i årets første kvartal. Faldet på 9,2 pct. til 1,79 mio. teu skyldtes ifølge rederiet de store problemer og forstyrrelser i logistikkæderne.

Flere langtidskontrakter

Hos Sea-Intelligence har Bjørn Vang Jensen set flere langtidskontrakter med containerrederierne.

I nogle af kontrakterne forsøger rederierne ifølge ham at ”lægge afskiberne i lænker i en meget lang periode til en fast rate og variabel bunker”, mens det i andre tilfælde er kontrakter, som kunderne relativt nemt ville kunne komme ud af, hvis de ønskede det.

Han understreger, at det efter hans mening på ingen måde er en optimal løsning, men at markedet lige nu ikke nødvendigvis er drevet af rationelle beslutninger.

Fragtraterne er primært bestemt af kapacitetsmanglen i øjeblikket, ikke af fragtmængderne.

Lars Jensen, CEO, Vespucci Maritime, tidligere i denne uge

”Det er bestemt ikke alle aftaler – heller ikke langtidsaftaler – som det er svært at komme ud af. Nogle af rateniveauerne i kontrakterne er overordentligt høje, fordi afskiberne har været nødt til at vægte plads på containerskibet højere end fragtraten,” siger han og uddyber

”Nu er der flere rederier, som har meldt ud, at de ser flade eller decideret faldende volumener. Der er måske ved at være lidt mørke skyer i horisonten for rederierne.”

Da Maersk i februar fremlagde et rekordregnskab med et driftsoverskud på 24 mia. dollar, bekræftede rederiet, at væksten i de lange kontrakter også ville fortsætte i år. I 2021 var 65 pct. af kunderne på lange kontrakter.

”Vi regner med, at det bliver 70 pct. i år, og priserne er også steget, så vores kontraktportefølje vil med de priser, vi har indgået dem til, alt andet lige give os en merindtjening på 6 mia. dollar i forhold til sidste år,” sagde Søren Skou, CEO i Maersk på et pressemøde.

De fleste er på et årige kontrakter, men ud af de 7 mio. kontrakter er halvanden mio. kontrakter flerårige, oplyste Søren Skou.

Hapag-Lloyd hæver forventninger trods flad volumen-udvikling

DSV opjusterer forventninger for 2022 efter ”stærke resultater” i første kvartal

Maersk hæver forventningerne til 2022 men ser lavere efterspørgsel i containermarkedet

Mere fra ShippingWatch

ECSA's nye generalsekretær balancerer på en knivsæg

ECSA’s nyudnævnte generalsekretær, Sotiris Raptis, har overtaget en organisation beskyldt af sine egne medlemmer for at være usynlig. I et interview med ShippingWatch fortæller Raptis, hvordan han vil ændre det billede.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs