Sidste uges bedste historier på ShippingWatch

Rederiet PIL er klar til at bestille nye skibe. USA’s maritime myndighed vil føre flere sager mod store containerrederier. Der kan gå flere år, før pensionskassers milliardkrav i OW Bunker-sagen bliver afgjort. Den maritime branche er for dårlig til at tiltrække kvinder. Og rederier kan ende med at fravælge Shanghai.
Foto: PR / Pacific International Lines
Foto: PR / Pacific International Lines

Efter svære år planlægger PIL endnu en udvidelse af flåden

Pacific International Lines har netop afgivet en ordre på fire større nybygninger, men regner med, at der skal bestilles flere skibe, fortæller topchef Lars Kastrup i et interview med ShippingWatch. Containerrederiet vil holde sig uden for de store alliancer.

Efter svære år planlægger PIL endnu en udvidelse af flåden

Foto: Thomas Emil Sørensen / Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Emil Sørensen / Ritzau Scanpix

Pensionskassers milliard-krav i OW Bunker-krak afgøres måske først i 2025

Flere pensionskassers stort anlagte erstatningskrav mod bl.a. kapitalfonden Altor, to banker, ledelsen og konkursboet efter OW Bunker bliver måske først afgjort i landsretten i 2025, erfarer ShippingWatch. Imens er kravet vokset til 1,3 mia. kr.

Pensionskassers milliard-krav i OW Bunker-krak afgøres måske først i 2025

Deloitte er ”overrasket” over forhøjet krav i OW Bunker-sag - vil anke til Højesteret

OW Bunkers kurator kan hæve krav mod Deloitte og Altor med 800 mio kr

Foto: Susan Walsh/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Susan Walsh/AP/Ritzau Scanpix

FMC-formand er klar til endnu flere sager mod store containerrederier

Selv om han ikke har fundet bevis for, at de store containerrederier samarbejder ulovligt, er FMC-formand Daniel Maffei sikker på, at der er meget mere at gøre for USA’s maritime myndighed. Han erklærer sig parat til at føre endnu flere sager mod rederierne, siger han i et interview med ShippingWatch.

FMC-formand er parat til endnu flere sager mod de store containerrederier

Containerraterne på lange kontrakter falder kraftigt på ruterne fra USA til Fjernøsten

Foto: Carsten Lundager / Danske Maritime
Foto: Carsten Lundager / Danske Maritime

Maritim industri har ”sovet i timen” og forsømt at tiltrække kvinder

Den maritime industri har været for dårlig til at tiltrække kvinder, siger MAN Energy Solutions på Danske Maritimes årsmøde. Og Danmark er for uvenlig mod udenlandsk arbejdskraft, lyder det fra Viking Life-Saving Equipment. Begge dele er et problem, når branchen mangler arbejdskraft.

Maritim industri har ”sovet i timen” og forsømt at tiltrække kvinder

Danske Maritime: Fremtidens skibsfart kan blive mere regional

Erhvervsminister: Maritim industri skal spille central rolle i oprustning af forsvaret

Beskæftigelsen runder 100.000 i den maritime sektor

Foto: CHINA DAILY/via REUTERS / X01745
Foto: CHINA DAILY/via REUTERS / X01745

Rederier kan ende med at sejle uden om Shanghai

Den flere uger lange corona-nedlukning af millionbyen Shanghai, der huser verdens største containerhavn, skaber forsinkelser for søtransporten, siger DHL Global Forwarding til ShippingWatch. Analytiker frygter, at hvis nedlukning fortsætter, vil flere rederier skippe havnen.

Rederier kan ende med at sejle uden om Shanghai - DHL peger på forstyrrelser

Ventetider for containere i Shanghai nær tredoblet på få uger

Containerterminaler i Shanghai fungerer relativt normalt

Læs også:

84 skibe befinder sig i ukrainske havne - et af dem er fra Maersk Tankers

Lauritzen Fonden lander sit største plus i fem år: ”Pænt over forventningerne”

Analytikere tvivler på at Saverys kan stoppe stor fusion mellem Frontline og Euronav

Voldsomme oversvømmelser lægger pres på havnelogistikken i Durban

MAN Energy Solutions skal have nyt hovedkvarter i Danmark



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også