Rederiet PIL er klar til at bestille nye skibe. USA’s maritime myndighed vil føre flere sager mod store containerrederier. Der kan gå flere år, før pensionskassers milliardkrav i OW Bunker-sagen bliver afgjort. Den maritime branche er for dårlig til at tiltrække kvinder. Og rederier kan ende med at fravælge Shanghai.
Efter svære år planlægger PIL endnu en udvidelse af flåden
Pacific International Lines har netop afgivet en ordre på fire større nybygninger, men regner med, at der skal bestilles flere skibe, fortæller topchef Lars Kastrup i et interview med ShippingWatch. Containerrederiet vil holde sig uden for de store alliancer.
Pensionskassers milliard-krav i OW Bunker-krak afgøres måske først i 2025
Flere pensionskassers stort anlagte erstatningskrav mod bl.a. kapitalfonden Altor, to banker, ledelsen og konkursboet efter OW Bunker bliver måske først afgjort i landsretten i 2025, erfarer ShippingWatch. Imens er kravet vokset til 1,3 mia. kr.
FMC-formand er klar til endnu flere sager mod store containerrederier
Selv om han ikke har fundet bevis for, at de store containerrederier samarbejder ulovligt, er FMC-formand Daniel Maffei sikker på, at der er meget mere at gøre for USA’s maritime myndighed. Han erklærer sig parat til at føre endnu flere sager mod rederierne, siger han i et interview med ShippingWatch.
Maritim industri har ”sovet i timen” og forsømt at tiltrække kvinder
Den maritime industri har været for dårlig til at tiltrække kvinder, siger MAN Energy Solutions på Danske Maritimes årsmøde. Og Danmark er for uvenlig mod udenlandsk arbejdskraft, lyder det fra Viking Life-Saving Equipment. Begge dele er et problem, når branchen mangler arbejdskraft.
Den flere uger lange corona-nedlukning af millionbyen Shanghai, der huser verdens største containerhavn, skaber forsinkelser for søtransporten, siger DHL Global Forwarding til ShippingWatch. Analytiker frygter, at hvis nedlukning fortsætter, vil flere rederier skippe havnen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.