Maritim industri har "sovet i timen" og forsømt at tiltrække kvinder

Den maritime industri har været for dårlig til at tiltrække kvinder, siger MAN Energy Solutions. Og Danmark er for uvenlig mod udenlandsk arbejdskraft, lyder det fra Viking Life-Saving Equipment. Begge dele er et problem, når branchen mangler arbejdskraft.
Foto: Carsten Lundager / Danske Maritime
Foto: Carsten Lundager / Danske Maritime

Danmarks maritime industri skal gøre meget mere for at tiltrække kvindelig arbejdskraft.

Kun ca. 20 pct. af branchens medarbejdere er kvinder, og det er et ”kæmpeproblem”, sagde Danske Maritimes bestyrelsesformand, Bjarne Foldager, under en erhvervspolitisk paneldiskussion på brancheorganisationens årsmøde onsdag.

”Vi har udelukket en ret stor talentmasse, og det giver anledning til selvransagelse. Vi er ikke gode nok til at tiltrække kvinder (…) Vi har nok sovet i timen,” erkendte Foldager, der står i spidsen for den danske afdeling af motorproducenten MAN Energy Solutions.

Med 380 kvindelige medarbejdere af en arbejdsstyrke i Danmark på ca. 2.000 ligger MAN Energy Solutions omkring gennemsnittet for branchen. Fremover agter Bjarne Foldager at have et langt større fokus på at tiltrække kvindelig arbejdskraft.

Det handler ikke om kvoter eller positiv diskrimination, siger han til ShippingWatch, men f.eks. om at være meget mere opmærksom på kvindelige ansøgere. Og så har virksomheden også et øget fokus på at gøre de helt unge opmærksomme på mulighederne i branchen – bl.a. med erhvervspraktik for skoleelever.

For få kvindelige ledere

Flere branchefolk kunne på årsmødet nikke genkendende til problemet med at tiltrække kvindelige medarbejdere.

Det handler for den maritime industris vedkommende ikke kun om ligestilling, men i høj grad også om en truende mangel på arbejdskraft. Den viser sig bl.a. i faldende ungdomsårgange over de kommende mange år.

Henrik Uhd Christensen, CEO for Viking Life-Saving Equipment, der producerer sikkerhedsudstyr til skibsfarten, konstaterede under debatten, at hans virksomhed faktisk har været i stand til at tiltrække yngre kvinder. Det betyder dog ikke, at de stiger helt til tops.

”Vi har en god diversitet i talentmassen, men det kræver mere mod at få kvinder ind på ledelsesgangen,” sagde han.

Den maritime sektor har et generelt problem med at tiltrække kvinder. Også hos rederierne er der en stærk ubalance mellem kønnene. Som ShippingWatch skrev i slutningen af 2021, har kun en tredjedel af de danske rederier underskrevet et charter om at tiltrække og fastholde kvinder i shipping.

Hos det store logistikselskab, DSV, ser det bedre ud med kønsbalancen. Her er antallet af kvindelige ansatte 38 pct., men også her halter det med antallet af kvinder på direktionsgangen, da der stort set kun er mænd i de øverste ledelseslag.

Mure mod udlændinge

Viking-topchefen pegede på et andet problem, der gør det besværligt for danske maritime virksomheder at rekruttere den nødvendige arbejdskraft.

”Det ærgrer mig, at vi ikke er særlig venlige over for udlændinge – hverken dem, der kommer for at arbejde, eller de udenlandske studerende. Vi bygger mure op for at holde dem ude,” sagde Henrik Uhd Christensen.

Uanset om det er kvinder eller udlændinge, branchen mangler i disse år, så er mangel på arbejdskraft branchens ”største erhvervspolitiske udfordring”, sagde Danske Maritimes adm. direktør, Jenny Braat, under paneldebatten.

”Vi får svært ved at skabe vækst, hvis opgaverne flytter til udlandet,” understregede hun.

Danske Maritime: Fremtidens skibsfart kan blive mere regional

Erhvervsminister: Maritim industri skal spille central rolle i oprustning af forsvaret

Danske Rederier er milevidt fra at indfri sit mål om flere kvinder i shipping

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også