ShippingWatch

Søren Skou forventer et stærkt marked året ud

Maersks topchef, Søren Skou, tror på et stærkt marked resten af året, men kalder det samtidig "absurd", at der ligger 60 skibe og venter ud for Los Angeles.

Foto: PR / Maersk

Det er en høj vækst i verdensøkonomien, der sammen med manglende kapacitet i havnene og på skibene betyder, at A.P. Møller-Maersk nu opjusterer forventningerne til 2021 for tredje gang i år.

Det sker halvvejs inde i tredje kvartal, der traditionelt er containerrederiernes højsæson.

"Vi tror på et super stærkt tredje kvartal og et næsten lige så stærkt fjerde kvartal, og det er det, der ligger i vores guidance," siger Søren Skou, administrerende direktør i A.P. Møller-Maersk, til MarketWire.

Mærsk venter nu et driftsresultat før af- og nedskrivninger på 22-23 mia. dollar mod tidligere ventet 18-19,5 mia. dollar. Samtidig løftes forventningerne til EBIT-resultatet til 18-19 mia. dollar fra tidligere 14-15,5 mia. dollar.

Maersk har senest opjusteret sine forventninger for knap syv uger siden. Siden da er raterne blot fortsat med at stige i spotmarkedet, og selskabet har desuden fået bedre overblik over resten af året.

"Grunden til at vi kommer med en opjustering i midten af september, hvor vi ikke engang er i fjerde kvartal, er, at vi har en hel masse data for, hvad vores bookings er, og hvad vores puchase orders (indkøbsordrer, red.) er, som gør, at vi nu mener, vi kan se til resten af året," siger Søren Skou.

Samtidig buldrer verdensøkonomien derud ad, og Maersk regner med en vækst på 7,8 pct. i år, når man sammenligner med sidste år.

"Det er meget pænt, og det er mange år siden, vi har set så høj vækst. Det giver en stor efterspørgsel efter vores produkter og løsninger, og det kommer på et tidspunkt, hvor der ikke er så meget kapacitet, som der normalt er, fordi der mangler havnekapacitet, lastbiler, varehuskapacitet og skibskapacitet, fordi hele systemet kører langsommere på grund af covid-19," siger Søren Skou.

Den manglende kapacitet hænger sammen, at en række ekstraordinære omstændigheder - heriblandt smitteudbrud og havnenedlukninger i Kina - har skabt flaskehalser og køer i de globale forsyningskæder.

Og ud for den travle havn på den amerikanske vestkyst ligger skibe i kø, mens de venter på at losse.

"Det er helt absurd, at der ligger næsten 60 skibe uden for Los Angeles og venter på at losse. De skibe mangler et sted," siger Søren Skou.

Ifølge Søren Skou tyder de fleste estimater lige nu på, at aktuelt 9-10 pct. af den globale flåde er bundet op på at ligge og vente i havne, hvor de ikke normalt ville vente.

ShippingWatch har løbenede beskrevet, at Maersk er ved at gennemgå forretningsbenet Maersk Container Industry med overvejelserne om at skille sig med af med netop den forretning.

Nu lader det angiveligt til, at Maersk har hyret Deutsche Bank til at hjælpe med frasalget. Overfor Børsen ønsker Maersk hverken at be- eller afkræfte.

"Vi vil have yderligere kommentarer på et senere tidspunkt i processen," lyder det fra virksomhedens presseafdeling.

Maersk hæver forventningerne igen – venter stort milliardoverskud

MSC vil være klimaneutral i 2050

H&M overvejer alle nye brændstoffer til søtransport – selv LNG 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs