ShippingWatch

Ulovligt samarbejde mellem Eimskip og Samskip er en sag "uden fortilfælde"

Der er tale om alvorlige overtrædelser af konkurrencereglerne i sagen om samarbejde mellem de to nordatlantiske containerrederier Eimskip og Samskip. Det melder de islandske myndigheder, som har oplistet en lang række indrømmelser fra Eimskip. ShippingWatch bringer punkterne her.

Foto: Eimskip

Begrænsning af transportkapacitet, fordeling af store kunder mellem sig og udveksling af vigtige oplysninger om priser og forretningsforhold.

Det er bare nogle af punkterne på en liste af lovovertrædelser i Samskip og Eimskips årelange koordinering og opdeling af transportmarkedet for at holde priserne kunstigt høje.

Det har sidstnævnte Eimskip netop erkendt med det millionforlig, som rederiet offentliggjorde i sidste uge, lyder opsummeringen fra Islands konkurrencemyndigheder, som igennem flere år har haft de to selskaber under lup for ulovlig koordinering.

Eimskip [er] forpligtet til at afslutte alle forretningsforbindelser med Samskip og andre transportselskaber, som Samskip har forretningsrelationer med.

Islands konkurrencemyndigheder

Den årelange efterforskning tog sin begyndelse helt tilbage i efteråret 2013, og omfanget af undersøgelsen af de to selskaber er helt "uden fortilfælde" for myndigheden, lyder det.

Med forliget og millionbøden stopper myndighedernes efterforskning af Eimskip. Det samme er dog ikke tilfældet for Samskip, der fortsat er genstand for efterforskning.

"Ved at underskrive denne forligsaftale har ICA afsluttet sin undersøgelse af Eimskip. Dog fortsætter de påståede overtrædelser af Samskip med at være under efterforskning," skriver konkurrencemyndigheden.

"Alvorlige overtrædelser"

Efter flere års undersøgelse henvendte Eimskip sig tidligere i juni til konkurrencemyndighederne med henblik på at lande et forlig, der kunne afslutte undersøgelsen mod rederiet.

Med forliget skal Eimskip betale en bøde på omkring 10 mio. euro, meddelte selskabet i sidste uge. Her erkendte Eimskip, at der i perioden 2008-2013 har foregået "kommunikation og collusive adfærd med Samskip."

Konkurrencemyndigheden har offentliggjort en lang række punkter om det ulovlige samarbejde, som Eimskip har erkendt.

Eimskip har desuden erkendt, at shippingselskabet ikke har leveret tilstrækkelig information til konkurrencemyndighederne som led i efterforskningen.

"Ifølge forliget indrømmer Eimskip at have begået alvorlige overtrædelser af artikel 10 i den islandske konkurrencelov og artikel 53 i EØS-aftalen," skriver myndigheden.

Med forliget har Eimskip forpligtet sig til at sætte ind for at undgå fremtidige overtrædelser af konkurrenceloven. Selskabet skal også gennemgå "alle kontrakter", som selskabet har med andre selskaber i transportsektoren.

"Derudover er Eimskip forpligtet til at afslutte alle forretningsforbindelser med Samskip og andre transportselskaber, som Samskip har forretningsrelationer med. Dette gælder ikke, hvis Eimskip kan bevise over for ICA, at forholdet ikke vil have forstyrrende virkninger for konkurrencen mellem Eimskip og Samskip."

ShippingWatch har rakt ud til Samskip og Eimskip for en kommentar. Mandag erklærede Samskip sig "overrasket" over Eimskips forlig, uden selskabet dog havde yderligere kommentarer.

Eimskip henviser til sin egen meddelelse om forliget.

Samskip er "overrasket" over Eimskips forlig i konkurrencesag

Eimskip erkender brud på konkurrencelov og skal betale bøde 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Mens Maersk opjusterede, gav MSC-topchef Søren Toft en forklaring på containermarkedets dårlige service på shipping-konference i London. Kampen om de klimavenlige brændstoffer skærpes, og grønne pollitikere vil have LNG fjernet fra EU-liste.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs