En 25 år gammel aftale blokerer for, at indiske skibsophuggere kan blive godkendt af EU, og mæglerhus åbner nyt kontor i Singapore. Men året blev skudt i gang med en handelsaftale mellem EU og Storbritannien, som skabte frygt hos Danske Rederier - til gengæld blev en anden bekymring afblæst.
Danske Rederier afblæser frygt for "Europas Singapore" efter brexit
Inden brexit frygtede skibsredere og offshoreselskaber, at Storbritannien kunne blive "Europas Singapore" og tiltrække maritime virksomheder gennem lavere skatter. Nu afblæser Danske Rederier frygten og retter fokus mod handelsaftalen, der i julen blev indgået mellem Storbritannien og EU. Her kan danske rederier risikere at blive udelukket fra det britiske marked for havvind, og det kan koste milliarder på omsætningen.
Maersk forbereder sig på et farvel til historisk høje rater i første halvår
Foto: PR / Maersk
Verdens største containerrederi, danske Maersk, forventer, at det glohede containermarked vil dampe af i løbet af første halvår. Men om det bliver om få uger eller først engang i andet kvartal, tør Maersk-topchefen Vincent Clerc ikke spå om.
"Det kommer sandsyndligvis til at stilne af i løbet af første halvår. Om det bliver i februar eller i april eller maj, ved vi ikke, og derfor er vi forberedt på at blive ved med at arbejde, sådan som det er nu, eller begynde at justere, når det normaliserer sig igen," siger Vincent Clerc, CCO i Maersk og direktør for Ocean & Logistics.
25 år gammel regel blokerer for tilladelser til skibsophugning i Indien
Foto: PR / Maersk
Der er stadig ikke indiske værfter på den liste over godkendte ophugningsfasciliteter, som EU er i færd med at færdiggøre. Og nu er der kommet en 25 år gammel konvention på tværs, som blokerer processen. EU forsøger at sno sig udenom.
USTC-arving tager første skridt for at tilpasse organisation
Foto: PR / USTC
Nina Østergaard Borris, der står til at overtage USTC-koncernen og sidste år blev COO, tager nu fat på at tilpasse organisationen. Det sker ved at trække en del af Bunker Holding op i USTC.
Lightship åbner kontor i Singapore og henter tidligere Ifchor-direktør
Foto: PR / Lightship Chartering
Mæglerhuset Lightship åbner sit niende kontor, som vil være placeret i Singapore. Samtidig har Lightship hyret en ny chef for panamax til sit kontor i Geneve. Målet er at blive "en magtfaktor" på panamax, siger formand Morten Have.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.