Thor Stadil kan blive genstand for en sag om konkurskarantæne, Christian Levin fremlægger nye og ambitiøse planer for XO Shipping, og tankrederierne har fremlagt en stribe af gode regnskaber i ugen, der gik.
Thor Stadil risikerer at blive idømt konkurskarantæne, efter at kurator i et boerne efter rederiet Thorcos nedlukkede selskaber har anbefalet, at skifteretten indleder en sag mod den danske erhvervsmand.
Han mener dog selv, at kuratorerne har begået flere fejl og betragter risikoen for en karantæne som meget lille.
Efter et forår, der blev mere dramatisk for XO Shipping, end stifter og hovedaktionær Christian Levin nok havde regnet med, er den 57-årige shippingprofil fra Hellerup klar med en plan, der kigger et par år ud i fremtiden og samtidig sætter barren en del højere end hidtil.
Det er fortsat hårde tider for oliebranchen, som stadig kæmper med at komme sig ovenpå coronakrisen og det pludselige olieprisfald. En række drilling-selskaber kom i problemer i ugens løb, mens offshorerederiet Siem også tog en kæmpe nedskrivning.
Shipping skal blive grønnere, og det kræver nye brændstoffer. En række projekter verden over er nu sat i søen for at finde frem til fremtidens skibsbrændstof. Ammoniak står stærkt, mens LNG kan blive en overgangsløsning.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.