ShippingWatch

Thor Stadil går til modangreb: "Der er ikke fugls føde på de sager"

Thor Stadil slår tilbage mod kreditorerne, som står i kø for at kradse penge ind fra de konkursramte Thorco-selskaber. Han er samtidig utilfreds med kurator i et af boerne. "Der foregår noget, som ikke er korrekt," siger han.

Thor Stadil er formand i Thornico-koncernen. Indtil for nylig stod han også i spidsen for rederiet Thorco. Foto: PR / Skovdal / Thornico

Thor Stadil går nu i offensiven mod sine kreditorer og en række advokater, som behandler boerne efter flere af Stadil-familiens krakkede shippingselskaber.

ShippingWatch har løbende beskrevet, hvordan rederiet Thorcos indkøb af skibe efter finanskrisen idag er endt i konkurser.

I denne uge kom det så frem, at kurator i et af boerne har anbefalet, at der bliver indledt en sag om konkurskarantæne mod Thor Stadil. Samtidig står kreditorerne i kø for at kradse penge ind og har indtil videre anmeldt uprøvede krav for tæt på to mia. kr.

Men der er ikke noget at komme efter, siger Thor Stadil, som indtil for nyligt selv stod i spidsen for Thorco.

Vi har de bedste specialister, som siger, at der ikke er fugls føde på de sager

Thor Stadil

Han mener istedet, at en gruppe af japanske kreditorer er gået sammen med kuratorerne for at presse så mange penge ud af Stadil-familien som muligt. I flere år lejede Thorco skibe af japanerne, men parterne er siden havnet i en betændt konflikt.

"Vi har jo også en masse advokater, som arbejder på det. Vi har de bedste specialister, som siger, at der ikke er fugls føde på de sager," siger Thor Stadil til ShippingWatch.

"Det gælder både indholdet i de seneste skrivelser fra kuratorerne og indstillingen til konkurskarantæne. Og så skal man også huske på, at det jo sjældent skader advokaterne økonomisk, at der skal laves alenlange cirkulære-skrivelser," siger han.

Vil have penge fra japanere

Thor Stadil er især utilfreds med, at kurator Søren Aamann Jensen fra Kromann Reumert har afvist at lægge sag an mod de japanske skibsejere, som Thorco tidligere arbejdede tæt sammen med.

Søren Aamann Jensen er kurator på boet efter selskabet TS Chartering. Thorco er selv kreditor i det konkursramte datterselskab og mener, at de japanske ejere skylder boet omkring to mio. dollar.

De penge har kurator foreløbigt afvist at inddrive via en retssag. Istedet lægger Søren Aamann Jensen op til, at pengene kan blive modregnet i de krav, som japanerne selv mener at have til gode.

Den fremgangsmåde er Thor Stadil uenig i.

"Vi vil måske indkalde kurator til møde i skifteretten, fordi kurator har afvist at forfølge den sag. Det handler også om, at kravene kan blive forældet, hvis ikke det bliver gjort gældende snart. Japanerne har valgt kurator, og vi føler simpelthen, at der foregår noget der, som ikke er korrekt," siger han.

Thorco overvejer nu selv at anlægge sag mod japanerne for at få pengene tilbage enten i Danmark eller Japan.

Udgifter løb løbsk

Uvenskabet mellem Thorco og de japanske selskaber bunder i en aftale om fem skibe. Thorco lejede skibene til sin flåde, mens den tekniske drift blev lagt ud til en underleverandør ved navn JP Alliance.

I 2018 indgik parterne en aftale om, at det tekniske management af skibene ikke måtte koste mere end 3800 dollar om dagen per skib.

Udgiften endte imidlertid med at blive langt højere, og på et tidspunkt blev Thorco ifølge eget udsagn præsenteret for en ubehagelig ekstraregning på to mio. dollar.

Den nægtede Thorco at betale, da man fastholder, at de japanske redere havde garanteret, at beløbet ikke måtte stige over det aftalte.

De japanske redere er ikke enige i, at de har givet en garanti for driftsomkostningerne

Lars Rosenberg Overby, advokat for de japanske skisbejere, Iuno

"Vi ville have, at de skulle betale. Vi har så haft diskussioner frem og tilbage, men forhandlingerne gik i stå, og det var der uvenskabet opstod," siger Thor Stadil, som mener, at den brudte aftale er den direkte årsag til konkursen i TS Chartering.

"Der havde aldrig været et problem, hvis ikke den tekniske management var løbet løbsk. De to mio. dollar kom som et lyn fra en klar himmel. Det er muligt, at vi kunne have fundet en anden løsning, hvis de havde været åbne omkring det," siger han.

De unavngivne skibsejere fra Japan afviser Thor Stadils udlægning af sagen via sin danske advokat.

"De japanske redere er ikke enige i, at de har givet en garanti for driftsomkostningerne," siger Lars Rosenberg Overby, advokat og partner hos firmaet Iuno, til ShippingWatch.

Thor Stadil truet af konkurskarantæne efter shippingkonkurs

Thorco skal betale sin direktør i Singapore millioner i internt opgør

Thorco Projects efter endnu et overskud: "Det går rigtigt godt"

Thorcos storindkøb af skibe endte i konkurser og millionkrav fra kreditorer

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere