Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
Hafnia og topchef Mikael Skov måtte skrue ned for ambitionerne forud for børsnotering, men nåede i mål med aktiesalg. Tidligere BW-topchef Tina Revsbech landede nyt topjob i shipping, mens der igen er optimisme at spore hos Thorco Projects i en uge, hvor flere lagde tal frem.
Produkttankrederiet Hafnia måtte i starten af denne uge sætte en ny deadline for investorerne og sænke prisen på sit salg af aktier forud for den fulde børsnotering af rederiet i Oslo. Nedskaleringen skete på grund af generel uro omkring tankmarkedet, lød det.
Rederiet nåede dog siden sit nedjusterede mål for et forhåndssalg af aktier før børsnoteringen fredag. Mere end 130 investorer har forpligtet sig til at købe aktier for 230 mio. dollar.
Det er kun lidt over et år siden, at Tina Revsbech forlod stillingen som CEO hos BW Tankers, som dengang var midt i sine fusionsplaner med Hafnia Tankers. | Foto: Torm - PR
Tidligere BW Tankers-topchef lander nyt topjob
Den tidligere BW Tankers topchef Tina Revsbech har fundet sit nye ledelsesjob i shipping. For lidt over et år siden forlod hun BW Tankers midt i selskabets fusionsplaner med Hafnia, hvor Mikael Skov endte som CEO for det samlede selskab.
Det begyndte med et kollaps, vendte over sommeren, for igen at dykke mod årets afslutning. 2019 bliver ingen positiv vending for tørlastmarkedet, vurderer Nordens topchef Jan Rindbo over for ShippingWatch.
Thomas Mikkelsen er topchef for Thorco Projects. | Foto: PR/Thorco Projects
Optimisme hos Thorco Projects igen efter milliardtab
Det kostede rundt regnet en milliard kroner for Thorco og Stadil-familien at være skibsejer, men nu er det slut, og Thorco Projects CEO Thomas Mikkelsen er meget optimistisk i et projektmarked. Især ét marked styrker troen på fremtiden, fortalte topchefen i et interview med ShippingWatch.
Om ECSA's nye formand, der lægger afstand til CO2-kvoter, OMT's sats på forsvarsskibe, Maersk tester batterier, Hapag-Lloyds kaptajner, Errias formand går af.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.