Fagforening klar til kamp med Maersk om søfolks vilkår: "Det har jo aldrig ende"

To fagforeninger svarer nu igen, efter at Maersk har luftet overvejelser om at reducere omkostningerne til sine søfolk. "Jeg har på fornemmelsen, at de render nogle skuffelser i livet" siger fagforeningsformand om Maersk til ShippingWatch. Rederiet har allerede gjort de første justeringer.
Ole Philipsen er formand for Metal Maritime samt CO-Søfart, der omfatter Metal Maritime, Metal Vest, FOA Søfart, Dansk El-Forbund, Serviceforbundet, Centralforeningen for Stampersonel. PR/Metal Maritime | Foto: PR/Metal Maritime
Ole Philipsen er formand for Metal Maritime samt CO-Søfart, der omfatter Metal Maritime, Metal Vest, FOA Søfart, Dansk El-Forbund, Serviceforbundet, Centralforeningen for Stampersonel. PR/Metal Maritime | Foto: PR/Metal Maritime

To fagforeninger svarer nu igen på Maersks overvejelser om at bruge færre penge på sine søfolk.

I et opsigtsvækkende interview med Søfart sagde rederiets hr-chef Niels Bruus mandag, at Maersks omkostninger til besætningen ligger 25 pct. over rivalerne, hvilket sætter konkurrenceevnen under pres.

Derfor skal der træffes "tunge beslutninger" for at bringe rederiets udgifter tættere på konkurrenternes, og her kan bl.a. lønnen komme i spil, lød det.

Udmeldingen kommer et år før, at de næste overenskomstforhandlinger for søfolk finder sted. Her skal Danske Rederier sidde over for fagforeningen Metal Maritime, som har hovedoverenskomsten med rederne.

"Vi har noteret, hvad Maersk siger. Og det lader til, at det bliver spændende forhandlinger til næste år. Men jeg har på fornemmelsen, at de render nogle skuffelser i livet," siger Metal Maritimes formand Ole Philipsen, der også er formand for CO-Søfart, til ShippingWatch.

Han kritiserer, at der er lagt op til, at søfolkene skal rammes af besparelser.

"Hvorfor skal de ansatte betale, hver gang der kommer nye planer inden for rederiet? Det har jo aldrig ende," siger Ole Philipsen.

Skal genforhandles til næste år

"Nu er rederne ved at få offshore-DIS, de er ved at få udvidet tonnageskatteordningen. Det har gjort, at rederierne har måtte ansætte flere folk, fordi de har øget deres rekruttering fra 200 personer til 350 årsværk. Skal de søfarende betale for den merudgift, rederierne har påtaget sig," siger han med henvisning til, at Danske Rederier som helhed har stillet en praktikpladsgaranti på at have 350 årsværk i uddannelse.

Metal Maritime overenskomstdækker navigatører og hovmestre i A.P. Møller-Maersk, Maersk Line og Maersk Supply Service.

Den seneste hovedoverenskomst for navigatører blev indgået i 2017 mellem Metal Maritime og Danske Rederier, herunder Maersk Line, og gælder frem til foråret næste år, hvor den skal genforhandles.

Den nuværende aftale omfatter bl.a., at lønnen i hyrebilaget stiger med 6,5 pct. i perioden, hvilket er fordelt over 2 pct. i 2017, 2 pct. i 2018 og 2,5 pct. i 2019. Hovedelementerne i aftalen kan læses her.

Når der skal forhandles til næste år, skal alle søfarendes overenskomst med undtagelse af skibsførernes genforhandles mellem Metal Maritime og Danske Rederier. Skibsførere er nemlig individuelt ansatte, hvorfor der ikke forhandles aftaler for den gruppe, forklarer Ole Philipsen.

Op til næste års forhandlinger har formanden endnu ikke set nogen konkrete udspil eller oplæg fra Maersk om, hvor rederiet mere specifikt vil spare på omkostningerne.

"Vi har kun hørt, hvad de vil snakke om til de kommende overenskomstforhandlinger. Men det vil jeg ikke fortælle nu, for det er i fortrolighed, at vi er blevet informeret om det. Men det er klart, at de synes, at de har mange gode ideer," siger han.

Lavere løn til nyuddannede

Han vurderer dog, at det kan være på lønnen til nyuddannede, at Maersk vil komme med et udspil.

Videre kan det tænkes, at rederiet vil gå efter at forlænge rotationerne for søfolkene, når de er ude at sejle, for at kunne spare på rejseudgifterne.

"De synes nok, at de nyuddannede får lidt rigeligt i løn til at starte med. Desuden synes de sikkert også, at de danske søfarende er for kort tid ude at sejle ad gangen, hvilket de også nævner (i Søfarts artikel, red.). Det er jo bl.a. flybilletter. Kan man bare hive en rejse ud af de søfarende om året, er det også en sjat," siger Ole Philipsen.

Hos en anden fagforening for navigatører, Lederne Søfart, har adm. direktør Sune Blinkenberg også noteret sig Maersks regnestykke om, at rederiets omkostninger til besætningen ligger 25 pct. over konkurrenterne.

"Vi har ikke rigtigt set nogen konkrete tal for, hvor de ligger henne i forhold til andre rederier, så derfor er det svært for os at sige, i hvilke segmenter, de ligger højere," siger Sune Blinkenberg til ShippingWatch.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Sune Blinkenberg er adm. direktør for Lederne Søfart. PR/Lederne Søfart | Foto: PR/Lederne Søfart
Sune Blinkenberg er adm. direktør for Lederne Søfart. PR/Lederne Søfart | Foto: PR/Lederne Søfart

Tolker du det som, at Maersk vil have lønnen ned, og at de i kommende forhandlinger vil presse lønnen?

"Det tror jeg er svært at svare på lige nu, men det bliver spændene at se, hvor overenskomstforhandlingerne lander næste år. Jeg har ikke konkret talt med dem om, hvor de gerne vil spare, men vi ser dem spare på vilkårene nu," siger Sune Blinkenberg.

Lederne Søfart repræsenterer primært kaptajner og andre seniorofficerer, der er på individuelle kontrakter. Fagforeningen har ikke hovedoverenskomsten for navigatører, der netop er indgået mellem Metal Maritime og Danske Rederier.

Maersk har i alt 12.000 søfolk ansat. Heraf er 625 skibsofficerer danske, hvilket svarer til omkring 12 pct. af Maersks samlede antal skibsofficerer.

"Der er flere aspekter, og jeg kan ikke forestille mig, at det er de lidt over 600 danskere, der er den her 25 pct. udfordring, de ser. Den her nød knækkes bedst, hvis vi sammen med rederne kan se på, hvor vi bliver bedre," mener Sune Blinkenberg.

Har gjort justeringer

Når Maersk skal gå sine omkostninger efter i sømmene, handler det ifølge hr-chef Niels Bruus om at "vende hver en sten", som det lød i denne uge.

Maersk slog mandag fast over for ShippingWatch, at der med overvejelserne ikke er tale om et udspil, der alene handler om lavere løn, men at der lægges op til at justere der, hvor det er muligt som på vagtskemaer og arbejdsbetingelser i det hele taget. Ifølge Maersk skal udmeldingerne ses i sammenhæng med de effektiviseringer, der løbende finder sted hos rederiet, lød det videre.

Når det kommer til besætningen, har rederiet dog allerede foretaget justeringer for at begrænse omkostningerne.

Både Metal Maritime og Lederne Søfart peger over for ShippingWatch på, at rederiet per 1. august har afskaffet ordningen familiesejlads for sine juniorofficerer, som gør det muligt for søfolkene at have sin familie med ombord.

For seniorofficererne har rederiet ifølge fagforeningerne bedt dem om selv at betale rejseudgifterne for deres familiemedlemmer.

"De afskaffede familiesejlads for juniorofficererne, og det har vi protesteret over. Det må de varsle. Men det er ikke overenskomststof. Det er personalepolitik. Men der skal spares, hvor spares kan," siger Ole Philipsen til ShippingWatch.

Maersk bekræfter over for ShippingWatch, at ordningen for familesejlads er blevet afskaffet for juniorofficererne.

Af yderligere tiltag har Maersk desuden ændret bemandingsmodellen på skibene, så omkring halvdelen af Maersks skibe ikke længere vil have en fjerdemester ombord.

Derudover har Maersk valgt at lukke et operationskontor i Manila og samlet aktiviteterne i Singapore, Mumbai og København, fortæller selskabet.

Endelig er Maersk i gang med at rekruttere 1000 nye menige af forskellig nationalitet, lyder det til ShippingWatch.

Maersk-chef: Omkostningen for vores besætninger er høj 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også