EU-Domstol skrotter godkendelse af Femern-finansiering

EU-Domstolen annullerer EU-Kommissionens godkendelse af finansiering til Femern-forbindelsen. Den er ikke undersøgt grundigt nok, hedder det i dom. Scandlines mener, at projektet reelt nu er blevet stoppet.
Foto: AP/Ritzau Scanpix/Carsten Rehder
Foto: AP/Ritzau Scanpix/Carsten Rehder
AF RITZAU & SHIPPINGWATCH

EU-Kommissionen har været for hurtig til at give grønt lys til finansieringen af Femern-forbindelsen.

Det slår EU-Domstolen torsdag fast. Den annullerer kommissionens godkendelse af finansieringen, der ikke er undersøgt tilstrækkeligt.

Blandt andet hedder det, at EU-Kommissionen ikke kunne have erklæret de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

"Kommissionen har således begået en retlig fejl og udøvet et åbenbart urigtigt skøn," skriver domstolen.

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse.

Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, har klaget over en lang række forhold.

EU-Kommissionen har tidligere godkendt hele støttemodellen og konkluderet, at der ikke er tale om statsstøtte. Men det er forkert, siger færgeselskaberne.

Kommissionen har desuden ifølge Scandlines og Stena Line begået fejl i forskellige vurderinger.

Blandt andet har projektet ifølge klagerne ikke "fælleseuropæisk interesse", og kommissionen har svigtet krav om en ordentligt undersøgelsesprocedure.

Med dagens afgørelse mener Scandlines, at projektet om forbindelsen reelt er blevet stoppet nu. Det fremgår af en meddelelse fra rederiet

"Vi er tilfredse med EU-Domstolens afgørelse. Godkendelsen af statsstøttemodellen er nu annulleret og Femern-projektet dermed stoppet," udtaler CEO Søren Poulsgaard Jensen og fortsætter:

"Vi er ikke imod en Femern-forbindelse, der etableres med statsstøtte. Statsstøtte er måske nødvendig for at gennemføre så store projekter. Vi forventer imidlertid transparens og fair konkurrence. Derfor må støtten defineres præcist og realistisk, og den skal være baseret på konsistente antagelser og være sikret mod misbrug."

Ny dom kan fjerne sikkerhedsnettet under Femern-projektet 

Scandlines' CEO: Femern skal være CO2-neutral inden 2025  

Hos Scandlines er Femern-forbindelsen noget, der måske kommer  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også