Den tyske flåde har mistet en tredjedel af sin tyngde

På seks år er den tyske flåde skrumpet med en tredjedel, skriver Wall Street Journal. De lave fragtrater og tyske bankers kamp med at komme af med dårlige lån har sendt de tyske skibe ud af landet.
Foto: HHM / Dietmar Hasenpusch
Foto: HHM / Dietmar Hasenpusch

En af verdens største shippingklynger har inden for få år mistet en stor del af sin tyngde. På bare seks år er den tyske handelsflåde skrumpet med en tredjedel, skriver Wall Street Journal.

Tyske banker har i årevis har kæmpet for at slippe af med tabsgivende lån til redere og solgt ud af porteføljen af skibe, og det har sat sig i tallene for handelsflåden.

Ifølge data fra den tyske rederiforening VDR operererer tyske skibsejere 2.400 skibe samenlignet med 3.800 skibe i 2012. Måler man i bruttotonnage, er tallet faldet med en tredjedel. Det er især græske ejere, der har købt op af den tyske flåde efterfulgt af kinesiske samt redere fra Singapore.

"Manglen på skibsfinansiering og den manglende evne til at dække renter og betalinger har resulteret i massive salg af tyske skibe," siger Alfred Hartmann, præsident for den tyske rederiforening, til Wall Street Journal.

Det er især de mindre selskaber, der har svært ved at finde finansiering i dag, forklarer han.

De seneste år har de tyske shippingbanker som HSH Nordbank, Commerzbank og Deutche Bank solgt markant ud af deres porteføljer af dårlige lån til redere, der ikke kan betale renter og afdrag og ikke har kunnet det siden finanskrisen. Især den tyske KG-struktur har været med til at hive tæppet væk under sektoren, da krisen satte ind og raterne for skibe i alle segmenter faldt dramatisk.

HSH Nordbank er i afslutningen med at få nye private ejere ind og fortalte for nylig, at banken igen er klar til at investere i shipping og årligt har budget på 700 mio. euro til at investere i industrien.

Tysk storinvestor vil købe op i multipurpose efter bankernes exit 

HSH vil investere 700 mio euro om året i shipping 

HSH Nordbank forudser massivt fald i tyske shippingselskaber  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også