ShippingWatch

Italien: Sydeuropæiske havne skal tage imod migranter på skift

Italiens regering foreslår rotationsordning, så skibe med migranter anløber forskellige havne i Middelhavet.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Salvatore Cavalli

Den italienske regering vil opfordre EU til at indføre en rotationsordning, hvor migranter og flygtninge, der bliver samlet op i Middelhavet, sættes i land i forskellige europæiske havne.

Den italienske forsvarsminister, Elisabetta Trenta, vil præsentere planen for sine EU-kolleger på et uformelt møde torsdag i Wien.

"I den italienske regerings navn vil jeg i morgen fremsætte et forslag om at ændre reglerne for Sophia-missionen vedrørende havne for landgang," skriver hun på Facebook ifølge nyhedsbureauet AFP.

Operation Sophia, der omfatter skibe og helikoptere, blev iværksat af EU i juni 2015, efter at flere hundrede migranter var druknet på vej fra Libyen til Italien, da deres synkefærdige både kæntrede.

Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i missionen.

Som reglerne er nu, bliver alle migranter sat i land i italienske havne.

"Vi anser denne regel som uacceptabel, og ønsker den revurderet," tilføjer Elisabetta Trenta i sit opslag.

En kilde i det italienske forsvarsministerium oplyser til AFP, at målet med forslaget er, at havne skiftes til at lade skibe med migranter og flygtninge lægge til.

"Vi vil sikre, at Italien ikke er ene om tage ansvar for problemet, men også andre medlemslande," siger kilden.

Ifølge avisen La Stampa skal rotationen ifølge den italienske regering omfatte især franske og spanske middelhavshavne, men Grækenland og Malta skal også være med til at løfte opgaven.

Regeringen i Rom har i lang tid harceleret over det store antal migranter, der ankommer til havne i Italien. Samtidig beskylder den andre EU-lande for at løbe fra deres ansvar.

For nylig nægtede den italienske indenrigsminister, Matteo Salvini, 137 migranter at forlade et fartøj, der havde reddet migranterne fra en smuglerbåd i Middelhavet nær Malta.

Malta nægtede at tage imod personerne, fordi regeringen ikke mente, at migranterne var i havsnød, da de blev hentet op i det italienske skib.

Matteo Salvini truede med, at migranterne ville blive sejlet tilbage til Libyen, hvorfra de sejlede ud, hvis ingen andre EU-lande ville tage imod dem.

Ingen meldte sig.

Efter ti dage fik de 137 personer søndag lov til at gå i land fra skibet "Diciotti," der havde lagt til i Genova. Blandt andet fordi Irland og Albanien hver havde indvilget i at modtage 20 personer.

International rederforening råber EU-lande op i flygtningesag

Spanien vil tage imod strandet migrantskib 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs