ShippingWatch

International rederforening råber EU-lande op i flygtningesag

ICS er nervøse for udviklingen med Italiens uvilje mod at modtage bådflygtninge. Vigtigt, at EU's medlemsstater med det samme tager hånd om problemet, lyder det fra generalsekretær Peter Hinchliffe.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Salvatore Cavalli

Italiens afvisning af at modtage skibet Aquarius med bådflygtninge er meget bekymrende. Skibet fandt i stedet havn i Spanien.

Sådan lyder det fra den internationale redersammenslutning ICS, der lægger vægt på, at Italien har brudt reglerne fra FN's Flygtningehøjkommissariat.

"Den primære bekymring for rederne er humanitær. For at beskytte liv og sikkerhed til søs, anmoder ICS derfor alle EU-medlemslande om med det samme at adressere de legitime bekymringer, som den italienske regering har rejst om det store antal personer, som ankommer til Italien, så politikken for hurtig og forudsigelig redning – i overensstemmelse med UNHCR-principperne – kan opretholdes helt, ikke kun i Italien, men også i andre EU-medlemslande," siger Peter Hinchliffe, generalsekretær i ICS i en meddelelse.

Danske Rederier har også over for ShippingWatch påpeget, at det ikke kan være rederierne, men EU og de enkelte medlemslandes regeringer, der sammen bør finde en løsning.

"Det kan ikke være handelsflådens opgave. Her har vi set, at en øget indsats fra EU, landene selv samt NGO'er har taget presset af handelsflåden," sagde direktør Maria Skipper Schwenn og fortsatte:

"Danske skibe stiller ikke spørgsmålstegn ved deres juridiske og moralske forpligtigelse til at komme til undsætning. Men når der blæser nye politiske vinde, som nu i Italien, så forventer vi, at der findes en politisk løsning, så et handelsskib ikke hindres i at landsætte de reddede flygtninge."

Spanien vil tage imod strandet migrantskib 

Italien og Malta nægter skib med 629 migranter at komme i havn 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs