ShippingWatch

Ny måling før globale svovlkrav: Over halvdelen er ikke klar

53 pct. af redere og operatører er ikke klar til at leve op til de kommende svovlkrav, viser ny undersøgelse fra klasseselskabet ABS. Nu kommer selskabet med en vejledning.

Foto: /ritzau/Marius Nyheim

Til trods for en kort deadline på godt halvandet år til de globale svovlkravs indførsel har over halvdelen af rederier og operatører endnu ikke styr på, hvordan deres flåder skal overholde de kommende regler.

Det viser en uformel undersøgelse, som klasseselskabet ABS har lavet. Og det er afgørende at finde svar nu, mener ABS.

"IMO's svovlkrav vil introducere et betydeligt skifte i efterspørgslen fra heavy fuel til lavsvovlfuel nærmest over natten. Industrien diskuterer i øjeblikket, hvordan man skal forberede sig, da konsekvenserne af skiftet er svære at forudsige," siger Kirsi Tikka, der er executive vice president og senior rådgiver på marine hos ABS, i en meddelelse.

Klassifikationsselskabet har i den forbindelse udgivet en rapport, som giver svar på nogle af de mange spørgsmål om blandt andet blandede brændstoffer og hybridbrændstoffer, som bliver et af svarene på at leve op til kravene.

Ifølge ABS er et af problemerne i øjeblikket også, at de nye brændstoffer endnu ikke er dækket af en såkaldt ISO-standard, hvilket industrien ednu venter på.

Bank: Rederier får svært ved at sende svovlregning videre

Sverige vil give op til en million i bøde til svovlsyndere

Redere kommer med skarp advarsel inden globale svovlkrav

Forsiden lige nu

Rasmus Jarlov et ubeskrevet blad i dansk shipping

Danmarks nye erhvervsminister har både inden for borgens mure og i offentligheden gjort sig bemærket som en kontroversiel person, der ikke går af vejen for en politisk fejde, et privat opgør med kendis-kæresten på nettet eller en vild dans for åben skærm. Spørgsmålet er, om han får en meget kort karriere som minister.

DFDS har akut mangel på it-medarbejdere

Trods sin status som et af Danmarks største rederier, har DFDS svært ved at tiltrække medarbejdere til sin it-afdeling. Rederiet er langt fra det eneste med det problem.

Danske rederier: Handelskrig kan ramme os hårdt

"Det er skidt nyt for dansk søfart og ikke mindst for gastank, at det nu ser ud som om, vi er vidne til en regulær handelskrig mellem USA og Kina," siger Andrew McPhail, kommerciel direktør i Evergas.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere