Bank: Rederier får svært ved at sende svovlregning videre

Rederierne på verdenshavene skal fra 2020 begrænse udledningen af svovl markant, og det bliver en dyr omgang for blandt andet Maersk, der får svært ved at sende regningen videre til kunderne på den korte bane.
Foto: IMO
Foto: IMO
AF RITZAU FINANS

De globale svovlregler bliver en dyr omgang for rederierne, og på den korte bane får rederier som Maersk svært ved at sende regningen videre.

Det vurderer schweiziske Berenberg i en analyse kaldet "The forty-billion-dollar problem", hvor banken har belyst de nye svovlregler, der træder i kraft om halvandet år.

De nye regler fra International Maritime Organization (IMO) betyder, at skibene fra 1. januar 2020 skal mindske deres udledning af svovlpartikler, så olien maksimalt må indeholde 0,5 pct. svovl mod tidligere 3,5 pct.

Det kan enten ske ved at købe røgrensere, scrubbere, som så kan rense svovlen fra olien, mens en anden løsning er at købe olie med et lavere svovlindhold til en højere pris. Der er også mulighed for bruge naturgas som brændstof, men det vil ligesom scrubbere kræve investeringer.

Maersk har endnu ikke meldt endegyldigt ud, hvilken løsning selskabet vil gå med, men har ved flere lejligheder udtalt, at det giver mest mening, hvis raffinaderierne fjerner svovlen fra olien, i stedet for at det skal ske på skibene via scrubbere.

Sverige vil give op til en million i bøde til svovlsyndere 

Berenberg ser Maersk vælge løsningen med lavsvovlsolie og har som følge af de nye regler skåret sit estimat for Mærsks EBITDA-overskud i 2020 til 4,3 mia. dollars fra 4,7 mia. dollar.

"Selv om der er markant usikkerhed om, hvordan den nye regulering vil påvirke industriens indtjening, er vores hovedscenarie, at der vil være en markant forhøjelse af Maersks brændstofregning, hvilket vil tage tid at sende tilbage til kunderne," skriver Berenberg.

Berenberg anslår, at prisen på olien med lavt svovlindhold vil være omkring 33 pct. højere end udgiften til brændstof for nuværende, og det vil derfor samlet set øge udgifterne i shippingindustrien med op mod 40 mia. dollars.

Berenberg har anbefalingen "hold" for Maersk-aktien og et kursmål på 9500 kr. Maersk-aktien lukkede mandag i 9998 kr. og er i år faldet 7,8 pct.

Redere kommer med skarp advarsel inden globale svovlkrav 

Maersk Line overvejer at anvende LNG i flåden 

Rederier garderer sig mod dyrere brændstof flere år frem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også