ShippingWatch

Maersk Line halser efter de store konkurrenter på indtjeningen

Også i første kvartal i år var andre containerrederier bedre end Maersk Line på driftsindtjeningen, skriver Alphaliner.

Foto: /ritzau/Asger Ryø Borberg

Maersk Line var tidligere førende i industrien for containerrederier på indtjeningen, men det har ikke været tilfældet de seneste år og var heller ikke billedet i første kvartal i år.

Det viser en opgørelse lavet af analysehuset Alphaliner, der har gennemgået regnskaber fra de 11 største rederier, der har offentliggjort tal.

Maersks Ocean-segment, der dækker over containerfragt til søs, får en femteplads med en estimeret ebit-margin på minus 2,3 pct.

Helt i toppen ligger det tyske rederi Hapag-Lloyd efterfulgt af franske CMA CGM, der har marginer på henholdsvis 2,1 pct. og 1,6 pct.

Derudover har to mindre spillere, Wan Hai fra Singapore og Zim fra Israel, også klaret sig bedre med en overskudsgrad på henholdsvis 1 pct. og minus 0,3 pct.

Helt i bunden ligger Hyundai Merchant Marine (HMM) fra Sydkorea, hvis ebit-margin lød på minus 15,6 pct. i første kvartal.

I gennemsnittet er overskudsgraden minus 3,3 pct. i første kvartal blandt de 11 rederier. Resultaterne har været ramt af stigende brændstofpriser og pressede fragtrater.

I samme kvartal sidste år var den på minus 1,2 pct., og man skal tilbage til tredje kvartal 2016 for at finde en svagere udvikling.

Kilde: Alphaliner | Foto: Alphaliner
Kilde: Alphaliner | Foto: Alphaliner
 

Hapag-Lloyd undlader at indføre nyt bunkertillæg 

Electrolux i hård kritik af rederiernes nye brændstoftillæg

Rederier tøver med at nedjustere bunkertillæg efter olieprisens fald 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fremrykkede sit klimamål og hævede forventningerne til 2021 i en uge, hvor DSV-topchef Jens Bjørn kaldte containerredernes indtog i logistik "betydningsløst". EU sagde nej til sydkoreansk storfusion, og Maersk Tankers lagde ny strategi frem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs